#9366
Ankara
Hamza KIRBAŞ
Hamza KIRBAŞ (Batman, 1992)Hacettepe Üniversitesi / Güzel Sanatlar EnstitüsüHacettepe University / Institute of Fine ArtsGEL / COMENeon Işık YerleştirmeNeon Light Placement90x120 cm, 2018McLuhan “Araç mesajdır” diyerek şöyle der; Bir medya (araç) bizim algımızı şekillendirir ve yeniden şekillendirir. McLuhan’a göre, aracın gerçek içeriği kendisidir. Araç insanın uzantısıdır. Bu uzantı, akla gelen her şeyi kapsar. Bu çalışmada, Marshall McLuhan’ın “Araç mesajdır” mottosundan yola çıkarak, uluslararası işaret dilinin (Gestuno) alfabesi ile oluşturulan ‘’Come’’ kelimesi mesaj, mesajın içeriğini aktaran (medya) neon ışık teknolojisi de araç olarak kullanılmıştır. Eğer araç bilinmezse mesaj da bilinmez. Sonuç olarak dil ile yapılan iletişim modeli görsel bir iletişim modeline dönüştürülecektir. McLuhan; dünyada gelişen teknolojiyle birlikte iletişim araçlarının daha çok insana mesaj verdiğini ve bu yüzden toplumun değiştiğini anlatır. Mcluhan says, “ Medium is message.” A medium (Medium) shapes and reshapes our perception. According to McLuhan, the actual content of the Medium is itself. The Medium is a human extension. This extension covers everything that comes to mind. In this study, Marshall McLuhan’s slogan “ Medium is message “ In this sense, the means are common, using the medium of the message content of the message in neon light technology, using the alphabet of the international sign language (Gestuno) as the audience, and making changes between the perceptual habits of the people. If the Medium is unknown, the message is unknown. As a result, it will transform the communication model made with language into a visual communication model. McLuhan; along with the technology that is evolving in the world, tells people that they give a kind of message to people more than messages transmitted by means of communication, and that the society has changed accordingly.