Anadolu Masallarında Yemek ve Yiyecek Kültürü Üzerine Tespitler

155 Anadolu Masallarında Yemek ve Yiyecek Kültürü Üzerine Tespitler Maddi Kültür Mehmed ile Ahmed (Deniz 1996, s.104) masalında çocukları olmayan bir padişah ve kom- şusunun yola düşmesi ile karşılarına bir hocanın çıkması ve onlara bir elmayı bölüştürmesi ve bu elmanın yarılarını karılarıyla beraber yemelerini tembihlemesi üzerine ikisinin de çocuklarının olması anlatılıyor. Topal Leylek (Seyidoğlu 1999, s.32) masalında yine çocuğu olmayan bir padişahın sıkıl- ması ve bunun üzerine vezirinin onu kuş avlamaya çıkarması üzerine karşılarına çıkan dervişin padişahın sıkıntısını anlaması ve verdiği elmayı eşiyle paylaşması üzerine dokuz ay sonra bir kız çocuğunun dünyaya gelmesi anlatılıyor. Tasa Kuşu (Seyidoğlu 1999, s.112) masalı da bir önceki masal ile aynıdır fakat padişah veziri ile değil lalası ile kuş avlamaya çıkar. Melikşah (Seyidoğlu 1999, s.160) masalında da yine lalasıyla dolaşmaya çıkan padişahın aynı olaylar başına gelir ve sonunda kız değil bir şehzade doğar. Üç Turunçlar (Seyidoğlu 1999, s.182) masalında padişah tek başına kuş avlamaya gitmesiyle karşısına pir ihtiyar çıkar ve elmayı eşiyle paylaşması sonucunda bir erkek çocuk dünyaya gelir. Serencam (Seyidoğlu 1999, s.349) masalı da çocuğu olmayan Sultan Süleyman adlı bir padişahın bu konudan sıkılması üzerine tebdili kıyafet giyip lalasıyla halkın derdini dinlemeye çıkması üzerine karşılarına gelen dervişin padişahın derdini anlaması ile ona bir elma vermesi ve bunu eşiyle beraber yemesini tavsiye ettikten sonra kaybolmasıyla sonuçlanır. Aslan Mehmet (Alptekin 2002, s.233) masalında da yine çocuğu olmayan bir padişahın et- rafa haber salması ve bunu duyan dervişin padişahın derdine derman bulmak için saraya gelmesi ile dua okuyarak ona verdiği elmayı ailesiyle birlikte yemesini tavsiye etmesi üzerine belli zaman sonra kadının bir oğlu kısrağın da erkek bir tayının dünyaya gelmesi anlatılmıştır. Şato (Helimoğlu Yavuz 2002, s.281) masalında karısının canı meyve isteyen adamın kötü kalpli cadının verdiği iki elma ile karısının hamile kalması ve iki kız çocuğu dünyaya getirmesi anlatılır. Şah İsmail ve Gülizar (Göde 2010, s.292) masalında yine çocuğu olmayan bir padişahın karşısına gelen Hızır ona bir elma verir ve yarısını karısının yarısını kendisinin ve kabuklarını da atına yedirmesini tembihlemiş ve belli bir zaman geçtikten sonra padişahın oğlu ve kısrağın da bir tayının olması anlatılmıştır. Gülen Gül, Ağlayan İnci (Göde 2010, s.286) masalında da çocuğu olmayan bir adamın karşısına çıkan dedenin adama bir elma vermesi ve elmanın eşiğini beygire, almasını da karısına yedirmesini tembihledikten belli zaman sonra karısının bir kızı olmuş ve beygir de kunnamıştır. İsmail ile Gülizar (Göde 2011, s.276) masalında da çocuğu olmayan adamın Allah’a yal- varıp kurban adaması ile birlikte Hızır tarafından dilinip verilen elma ile hem karısı bir erkek çocuk dünyaya getirir hem de atı bir kısrak doğurur. Görüldüğü gibi doğurtan elma motifi her masalda

RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy