Aynı Motifin İki Farklı Müzik ve Edebiyat Çevresinde Tezahürü Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma “Narmanlı Gelin” Örneği

211 Aynı Motifin İki Farklı Müzik ve Edebiyat Çevresinde Tezahürü Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma (“Narmanlı Gelin” Örneği) Türk Halk Edebiyatı 8. Hüseyin Yiğit Derlemesi Orcuk’un Narman’a bağlı olduğu yıllarda Âşık Sümmani bir yaz günü köyün önünden ge- çerken çok susamıştır. Yolun kenarındaki tarlalarda kadınlar ekin biçmektedir. Âşık Sümmani tarladakilerden su isteyeyim mi, istemeyeyim mi diye kendi içinde tereddüde düşer ve su ister. Tarladakiler ona suyla beraber ekmek de gönderirler. Bunları getiren kişi buyrun der gibi başıyla işaret ederek ekmek ve suyu Sümmani Baba’nın önüne koyar. Sümmani Baba da ekmeğin kendi- sine sevildiği için getirildiğini zannettiğinde “sen kimin kızısın” diye sorar. Karşısındaki cevap ve- remeyince onun lal olduğunu anlar. Gerçekten de o kişi lal ve aynı zamanda da güzel bir gelindir. Sümmani Baba gelinin bu durumuna üzülür ve çok duygulanır. Hüznünü dağlara taşlara söyler gibi en büyük dert ortağı sazına sarılır ve şunları söyler: Narman kazasında Orcuk yolunda Ben bir gelin gördüm orak elinde Nutku yokmuş gelinin dilinde Sordum allı gelin kimin yârisin Salladı başını döndü bir yana Sanarsın bir güneş çalar her yana Nasıl kıymış yollamışlar tarlaya Huriler periler zülfün tariye Narman güzelleri sana cariye Sordum allı gelin kimin yârisin Salladı başını döndü bir yana Sanarsın bir güneş çalar her yana Başına bağlamış sarı leçeği Sanarsın ki karşı dağın çiçeği Konuşmazsın güzellerin gökçeği Sordum allı gelin kimin yârisin

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2