Dârü’l-Elhan’da Usûlât-I Mûsikîyye Dersleri Üzerine Bir İnceleme

194 Gamze KÖPRÜLÜ T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı olarak yapılacaktır 5 . Sınav notları dört ve aşağısı zayıf, beş-altı orta, yedi-sekiz iyi, dokuz-on çok iyi olarak değerlendirilmiştir (Kara, 2010, s.32). 6. Mûsikîde ÎKÂ Mûsikîde ÎKÂ başlığı ile sunulmuş olan ve “İnsanın vücudunda (îkâ), şarklılarla garplıların îkâ nazariyeleri arasındaki fark , eski Türk mûsikîşinaslarının kullandıkları îkâlar , zamanımızda müstâmel îkâlar hakkında amelî ve nazarî mufassal mâlûmat” (İçtüzük, 1926, s. 50-51) açıkla- masını içeren fasılda; edvâr geleneği içerisinde yer alan îkâ sistemi, insan vücudunda yer alan düzen ve îkâ, doğu ve batı mûsikîsinde usûl farklılıkları, günümüzde kullanılan usûller hakkında nazarî ve uygulama açısından açıklamalar yer almaktadır. Sonuç Birinci, İkinci, Üçüncü ve Dördüncü Sınıfa Ait Türk Mûsikîsi Usûl Dersi İçeriği ’ne İlişkin Sonuçlar Birinci sınıfta öğretilecek olan usûl zamanları iki zamanlıdan yukarı doğru verilmemiş sof- yan, düyek, aksak gibi farklı zamanlara geçilerek öğretilmiştir. Verilen usûllere bakıldığında dört, sekiz, dokuz, altı, üç, yedi gibi birbirinin katları zamanlar olduğu dikkat çekmektedir. Öğrenim açısından daha kolay olabileceği düşüncesi ile bu tür bir uygulamaya yer verilmiş olabileceği düşünülebilir. Ayrıca üst sınıflarda yine usûllerin günümüzde büyük ve küçük zaman olarak ad- landırılan değerlendirme ile karışık olarak sıralanması birinci sınıfta öğrencinin usûl vurma kabili- yetine erişmiş olması düşüncesine bağlanabilir. Ayrıca dördüncü sınıf içeriğinde öğrenilmiş olan usûller ile beste yapımının ön planda olması sebebiyle birinci, ikinci ve üçüncü sınıflarda yoğun ve kapsamlı bir usûl dersinin işlenmiş olduğu aşikârdır. Türk Mûsikîsi Usûl Ders Saatleri ’ne İlişkin Sonuçlar Haftada birer saat ve onar kişilik gruplara uygulanan usûl dersleri öğrenci yoğunluğu ile ilgili olabileceği düşünüldüğünde verilen dersin birden fazla gruba uygulandığı görülmektedir. Haftada bir saat verilen ders ilk bakışta az gibi görünse de solfej, çalgı icrâ ve üçüncü sınıftan itibaren görülen bestekârlık dersi de buna dâhil edildiğinde haftada üç ya da daha fazla usûl dersi uygulamasının yapıldığını söylemek mümkündür. Usûlâtın Tatbiki ’ne İlişkin Sonuçlar Türk mûsikîsinde usûl ve repertuvar eğitimi açısından önemli bir eğitim şekli olan meşk sistemi Dârü’l-Elhan’da artık nota temelli bir eğitim sistemine dönüşmüştür. Solfej dersi içerisinde basit notaların usûl eşliğinde icrası -burada amaç solfej eğitimi olsa da- usûl öğretimi açısından bakıldığında kısmî de olsa metodolojik bir usûl eğitim yönteminin kullanıldığı fikrini ortaya çıka- rabilir. Türk Mûsikîsi Usûlâtının Sınıflandırılmasına İlişkin Sonuçlar 5  Mûsikî Encümeni ve Dârü’l-Elhan Talimi Sureti, 1333, s.10-11.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz