https://Desen Atkılı Anadolu Kumaşlarında Yöresel Kimlik
193 Desen Atkılı Anadolu Kumaşlarında “Yöresel Kimlik” Maddi Kültür dayalı yaratıcılığı, bu özgün yapıyı desteklemektedir. Özgünlük belirleyici özellik olarak değerlen- dirilmiştir ve tekniği oluşturmaktadır. 3. Desen Atkılı Anadolu Kumaşlarından Seçilmiş Güncel 3 Örnek Bu çalışma kapsamında, seçilen üç yöre kumaşının yapısal analizi yapılmış özellikle görsel düzenleme (kompozisyon) ve desenlendirme tekniği açısından incelenmiş ve analiz çizelgeleri oluşturulmuştur. Bu çizelgeler değerlendirilip ortak bulgulardan söz edilirken farklılıkla- rına karşılaştırmalı bir bakışla dikkat çekilmektedir. Aynı zamanda çizelgelerde yer almayan diğer benzer örneklere de bu kapsamda yer verilerek benzer özellikli dokuma örneklerinin Anadolu’da ne kadar çok sayıda olduğuna dikkat çekilmektedir ve görseller üzerinden değerlendirilmektedir. 3.1. Burdur (İbecik) Örneği İbecik Dastarı; Burdur’a bağlı Gölhisar ilçesinin İbecik Köyünde dokunan, eski bir geçmişe dayandığı belirtilen bir dokuma türüdür. Kaynak Kişilerce 100-150 yıldır dokunmuş olabileceği ve anneden kıza geçerek yaşatıldığı söylenmektedir. (Konuk, 2017, sözlü görüşme). Dokunduğu köyün adını alan “İbecik Bezi” aynı zamanda “İbecik Dastarı” olarak da bilinmektedir. Günümüzde İbecik Bezi genellikle başörtüsü olarak kullanılmakla birlikte güncel anlamda şal, atkı ve ev tekstili örnekleri yapılmaktadır. 2011 yılında Türkiye İş Kurumu İl Müdürlüğü ve Gölhisar Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü işbirliği ile Meslek edindirme kursu kapsamında 150 kadına İbecik dokuma eğitimi verilmiştir. (Olpak, 2017, sözlü görüşme). 2017 Ağustos tarihi itibari ile köyde 13 tezgâh bulunmaktadır. Tezgâhı olanlar hem kendi ihtiyaçlarını karşılamakta hem de sipariş üzerine do- kuma yapmaktadır. (Konuk, 2017, sözlü görüşme). Fotoğraf 1.İbecik Dokuması (Şal) (Feriha Işıldar Hekim © ) Fotoğraf 2.İbecik Dastarı (Feriha Işıldar Hekim © )
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy