Dijital Kültürde Kültür Aktarımı: Rafadan Tayfa Animasyon Dizisinde “Aşure Günü” Örneği

332 Erkan ASLAN T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı kın bir şekilde animasyonlaştırılmasıdır ki bu durum, senaryo ekibinin aşure gününü bağlamında görmüş olma ihtimalini kuvvetlendirmektedir. Aşure geleneğinin, Rafadan Tayfa adlı animasyon dizide yer almasının çocuklar üzerinde- ki yansıması, çalışmanın yazarı tarafından yapılan görüşme notlarına dayanılarak çözümlenmiş- tir. Görüşme yöntemi 5 ile yapılan araştırmada çocuklara aşure günü, çember çevirme oyunu ve topaç oyunu sorulmuş, alınan cevaplar doğrultusunda çözümleme yapılmıştır. Görüşme, Ankara Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesi ile Gazi Üniversitesi Somut Olmayan Kültürel Miras Mü- zesi’nde, 3 farklı okuldan 2. ve 4. sınıf düzeyinde eğitim gören 105 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Görüşmeye katılan okullar şunlardır: Şehit İbrahim Çoban İlkokulu / Ankara, İbn-i Haldun İlkokulu / Ankara, Melek Özel İlkokulu / Ankara. Çocuklara aşure gününün yanı sıra çember çevirme ve topaç oyununun sorulması, bahsi geçen animasyon dizinin farklı bölümlerinde bu oyunlara da yer verilmesi sebebiyledir. 0 20 40 60 80 100 120 Aşure Geleneği Çember Çevirme Topaç Oyunu Bilen Bilmeyen Yukarıdaki grafikte görüldüğü üzere, aşure geleneğini çocukların tamamına yakını bilmek- tedir. Çocukların tamamı geleneği annesinin, ninesinin veya komşusunun yaptığı aşure yeme- ğinden bildiğini söylemektedir. Bu durum göstermektedir ki aşure geleneği, kent hayatına adapte olarak varlığını, bağlamında sürdürmektedir. Bunun temel nedeni, bu tür geleneklerin içerisinde barındırdığı kutsiyettir. Kutsiyet belirten gelenekler, diğer geleneklere göre değişen zaman şartla- rına daha fazla uyum sağlayabilmektedir. Elbette ki aşure geleneğinin kent hayatına uyum göste- rebilmesinin bir diğer nedeni, geleneğin çok fazla bir ritüele dayanmamasıdır. Daha açık bir ifade ile gelenek, özde komşulara dağıtılan bir yemekten ibaret olduğu için kent hayatına da uyumu zor olmamaktadır. Aşure geleneğini bilen çocukların tamamı geleneği annesinden, ninesinden veya komşusundan dolayı bilmektedir ki bu durum geleneğin hâlen daha bağlamında yaşadığına bir kanıt olarak gösterilebilir. 5  Görüşme yöntemi ile ilgili ayrıntılı bilgi için bk. (Ekici, 2015: 433).

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz