Geçmişten Günümüze Türk Dili ve Edebiyatı Tasnifi İçinde Türk Halk Edebiyatı’nın Yeri

238 Prof. Dr. Abdurrahman GÜZEL T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı 6. TürkDiliVe Edebiyatı DoçentlikTemel Alanı İçinOlması GerekenTeklifimiz: Bilindiği gibi, Üniversitelerarası Kurul’da her bilim dalı, kendi özelikleri ve yakınlıklarına göre değerlendirilir. Bu durum; sağlık, fen, sosyal ve eğitim alanları olarak da adlandırılır. Ama asıl olan Türkiye Cumhuriyeti Devleti ve Türk bilim hayatında kendi kültürel milli değerlerimizi kapsayan bilim dallarını da bir arada tutmak Yükseköğretim Kurulu ’nun başlıca görevidir. Bu cümleden olarak, uluslararası bilim dünyasında da ‘ Türkoloji Bilimi’ olarak adlandırılan ‘ Türk Dili ve Edebiyatı’ nın ilgili bütün ana bilim dallarını, bir çatı altında toplamak en doğru olanıdır. Burada dağınık bir duruma geçmek yanlış olur. Özellikle Türkçenin beş bin yıllık bir bilim dili olduğu dünyamızda; dilimizi, milli ve manevi değerlerimizi, âdet ve geleneklerimizi, milli kültü- rümüzü, bilimsel çalışmalarımızı, hem kendi insanımıza, hem de yabancılara tanıtmakta kararlı olmalıyız. Bir yandan da bilimsel çalışmalarımızda, yalnız kendi bölgemiz içinde kalmayıp, dünya ile entegre olmalı ve dünyayı iyi takip edip, Türk bilim adamları yeni buluşlarımızla dünyaya örnek olmalıdır. Özellikle günümüzde Türkiye Cumhuriyeti Yükseköğretim Kurulu , bu sahada bilimsel alanda dağınık değil, çağdaş ve özel branşlara yönelik Üniversiteler kurmalıdır. Örnek olarak; ‘ Eğitim, Sağlık, Teknoloji, Ekonomi, Türkoloji, Teoloji, Sosyal ve Kültürel Bilimler ..vb alanlarında ihtisas Üniversiteleri kurarak bu kurumlarda; kaliteli devlet adamı, iş uzmanı, sanatkar, ulusla- rarası politikalar uzmanı, uluslararası araştırıcı eğitimci bilim adamları yetiştirilmelidir. Günümüzde gördüğüm kadarıyla Üniversitelerimizdeki akademik yükselmelerde bile da- ğınık bir sistem uygulanmaktadır. Özellikle de Yükseköğretimde kendi öz benliğimiz olan Tür- koloji Temel Alanı kurulamayıp, bunun yerine Türkoloji’ nin alt bilim dalları, Doçentlik Temel Alanları olan, ya Filoloji , ya da Eğitim Temel alanları nda dağınık olarak yer almaktadır. Üstelik burada da Türkoloji ’nin bilim dallarına tam olarak yer verilmemiş, hatta hiç de alakası olmayan başka bilim dalları ile yan yana konulmuştur. O ilgisiz bilim dalları içinde yer alan Türkoloji bilim dallarını, Üniversitelerarası Kurul’un tespiti ile ortaya konulan ve hâlen de yürür- lükte olan Filoloji Temel Alanı içinde bulunan Türkoloji bilim dallarını aşağıdaki tabloda örnek olarak aynen veriyoruz. TÜRKOLOJİ BİLİMİ DALLARI DİĞER BİLİM DALLARI Türk Dili Doğu Dilleri ve Edebiyatları Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Karşılaştırmalı Edebiyat Halk Bilimi Eski Çağ Dilleri ve Kültürleri Yeni Türk Edebiyatı Batı Dilleri ve Edebiyatları Eski Türk Edebiyatı Kafkas Dilleri ve Edebiyatları Balkan Dilleri ve Edebiyatları Çeviri bilim Burada bile Türkoloji Temel Alan olan ‘ Türk Halk Edebiyatı Bilim Dalı’, Doçentlik Bilim Dalı’ nda yer almamıştır. Ama bütün üniversitelerimizin, Eğitim ve Edebiyat Fakülteleri Türkçe,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2