Geçmişten Günümüze Türk Dili ve Edebiyatı Tasnifi İçinde Türk Halk Edebiyatı’nın Yeri

228 Prof. Dr. Abdurrahman GÜZEL T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırmacılar da, yukarıdaki tabloda görüldüğü gibi, günümüze değin Türk edebiyatı nı bu üç ana devre ye ayırmak ve incelemek bağlamında müşterek bir anlayışa sahip olmuşlardır. 3 Hâlbuki bu tasnifin yapıldığı dönemlerden günümüze değin ; hem ülkemizde, hem de dünyada pek çok gelişmeler yaşanmış, araştırmalar yapılmış, tarihler, ülkeler ve coğrafyalar değişmiş, devletler bölünmüş, bilimsel alanda da yeni yeni bilim dalları oluşmuş, global dünyada daha nice görüş ve buluşlar ortaya çıkmıştır. Bu cümleden olarak, o günden bu güne dünyada; • 1914-1918 yılları arasında Birinci Cihan Savaşı , • 29 Ekim1923’te Cumhuriyetimizin Kuruluşu , • 1945’te Japonya’da Hiroşima’nın bombalanması, • 1946’da Almanya’da İkinci Cihan Savaşı’nın son bulması, • 1950-1953’te Kore Savaşı, • 1968’de Ay’ a ilk ayak basma olayı, • 1992’de Rusya’nın dağılması ve Türk Cumhuriyetlerinin Özgürlükleri ne kavuşması..vb gibi olaylar olmuştur. Öyle ise bu olaylar karşısında, bugüne kadar bizim de en azından edebiyatımızda; yeni- leşme, geliştirme hareketleri ve tasnifler yapılmalıydı. Çünkü 103 seneden bu yana bu tasnifle yetinip, yeni bir tasnif denemesine müşterek olarak gidemeyişimiz, edebiyat câmiamız açısından bir noksanımız olduğu kanâatindeyim. Bu sebeple 1990’lı yıllardan itibaren dünden bugüne bu konu ile ilgili olarak, yazılar yazmakta, tebliğler sunmakta ve kitaplarımın ilgili bölümlerinde bu konuya titizlikle dikkat çekmekteyim. Yani, eski tasnifi de göz önünde tutarak, onu asla reddetme- den, fakat geliştirerek ve yeni gelişmeleri de ekleyerek yeni bir ‘ Türk Dili ve Edebiyatı Tasnifi’ yapmamızın zorunluluğunu ortaya koymaya çalıştık. 3. 1914 Türk Dili ve Edebiyatı Tasnifi İçinde Türk Halk Edebiyatının Yeri Bilindiği gibi, Türk Edebiyatı araştırmalarında sağlam bir neticeye ulaşabilmemiz için Türk Edebiyatının bütünlüğünü de zedelememek kaydıyla, sağlıklı bir sınıflama yapmamız gerekmek- tedir. Bu cümleden olarak da edebiyat tarihçileri, 1914’lü yıllarda Türk edebiyatını kronolojik ola- rak İslâmiyet’ten Önce, İslâmi Dönemı ve Batı Tesirinde Kalan Türk Edebiyatı şeklinde olmak üzere üç ana döneme ayırmışlardı. Bunlardan özellikle İslami Dönem Türk Edebiyatını, Divan Edebiyatı ve Halk Edebiyatı biçiminde incelemek konusunda müşterek bir anlayışa varmışlardı. 3  U. Günay, Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüyâ Motifi, Ankara 1986, s. 1.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2