Geleneksel Anlatılarda Bir Şaman/Sufi Silahı: Tahta Kılıç

193 Geleneksel Anlatılarda Bir Şaman/Sufi Silahı: Tahta Kılıç Türk Halk Edebiyatı anlamda mürşitlik gerektirir veya terki terk seviyesinde bir hiçliğe ulaşmak icap eder. Bildirimizi alıntı ifadelerle bitirmek istiyoruz: Dede Korkut Kitabı’nda “Çalup keser öz kılıcı muhannetler çalınca çalmasa yig. Çalabilen yiğide ok-ile kılıçdan bir çomak yig” sözleriyle paralel olarak Mevlana’nın Mesnevi’sinde “Erlik, erkeklik olmadıktan sonra hançerin ne faydası var; yü- rek olmadıktan sonra miğfer fayda vermez ki. Tutalım, Ali’nin Zü’l-fekaar’ı miras kaldı sana; Tanrı Arslanı’nın kolu eli varsa sende, göster kendini.” sözleri aslında nesnenin değil insanın önemini işaret eder. Ya da Mustafa Necati Sepetçioğlu’nun Ahmet Yesevi’yi anlattığı romanında söylediği gibi “Keskin çelik kılıçların açmak zorunda kaldığı yaraları tahta kılıç kuşanmışlar sarmalıdır ki gidilen yerlerde kalıcı olunabiline!” (Sepetçioğlu 2002: 527). KAYNAKLAR • Tahir ALANGU (1990). Keloğlan Masalları , İstanbul: Afa Yayıncılık (2. Bs.). • Metin AND (2012). Oyun ve Bügü Türk Kültüründe Oyun Kavramı , İstanbul: Yapı Kredi Yayınları (3. Bs.). • Ferhat ASLAN (2008). Tılsımlı Şehir İstanbul , İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Yayınları. • Fuzuli BAYAT (2006). Ana Hatlarıyla Türk Şamanlığı , İstanbul: Ötüken Neşriyat. • Mehmet Suat BERGİL (1997). “Geçmişte “Tahta Kılıç” Simge-Nesne’si ve Mitolojik Bağlamdaki Evrensel Boyutu”, V. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Maddi Kültür Seksiyounu Bildirileri , Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, s. 125-133. • İbrahim CANAN (ty). Hadis Ansiklopedisi Kütüb-i Sitte , 13. Cilt, Ankara: Akçağ Yayınları. • Ethem CEBECİOĞLU (2009). Tasavvuf Terimler ve Deyimleri Sözlüğü , İstanbul: Ağaç Kitabevi yayınları (5. Bs.). • Fazıl Hüsnü DAĞLARCA (1951). İstiklâl Savaşı -Samsun’dan Ankara’ya- , İstanbul: Varlık Yayınları. • Jared DIAMOND (2010). Tüfek, Mikrop ve Çelik İnsan Topluluklarının Yazgıları, Ankara: TÜBİTAK (21. Bs.) • Gerhard DOERFER (1987). “İran’da Türkler”, Türk Dili , LIV (431): 242-251. • Piri ER (2011). “Alevi-Bektaşi Geleneğinde Tahta Kılıç Motifi”, VII. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kong- resi Bildirileri (27-Haziran-1 Temmuz 2006 Gaziantep) , Ankara: Kültür Bakanlığı (e-Kitap), s. 1-10. • Kemal ERASLAN (1983). Ahmed-i Yesevî Dîvân-ı Hikmet’ten Seçmeler , Ankara: Kültür ve Turizm Bakan- lığı Yayınları. • Muharrem ERGİN (1989). Dede Korkut Kitabı I Giriş Metin Faksimile , Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları (2. Bs.). • James G. FRAZER (2004). Altın Dal Dinin ve Folklorun Kökenleri I , Çeviren: Mehmet H. Doğan, İstanbul: Payel Yayınları (2. Bs.).

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2