Gündelik Hayatta Ötekinin İnşası İzmir Metrosu Karikatürleri Örneği

247 Gündelik Hayatta Ötekinin İnşası: İzmir Metrosu Karikatürleri Örneği Genel Konular Şimdi bu bağlamda karikatürlerin tahliline geçebilirim: Bu karikatürlerin hepsinde gösteren, yukarıda temel niteliklerini verdiğimiz “Genç”tir. Gös- terilen ise karikatürler arasında değişimler içermekle birlikte, her zaman “kurallara uymayan, âsi, kaba” bir zihnî duruma işaret etmektedir. Karikatürlerin yan taraflarındaki yazılar, R. Barthes’ın “demirleme (anchorage)” olarak isimlendirdiği ve gösterenlerin altında yüzen gösterilenlerden hangisinin seçileceğini okura belir- ten imgelerdir (Fiske 1996: 146). Karikatürleri iki gruba ayırmak mümkündür. Bu tasnifi oluştururken ana kahramanın top- lum içinde ve yalnız olmalarına göre gösterilenlerinin değiştiği gerçeğine odaklandım. 2. İzmir Metrosu Karikatürleri 2.1. Ana Kahramanın Toplum İçinde Olduğu Karikatürler Bu gruptaki karikatürler gücünü daha çok ana kahramanın sahnede bulunan diğer kişilerle temasının veya yaptıklarından bu insanların mağdur olmalarının onlar üzerinde meydana getirdi- ği tepkilerden almaktadır. 2.1.1. Sürücü Tarafından Yapılacak Anonslara Uyunuz Bu karikatürdeki belirtisel gösterge, ana kahramanın kollarını başının arkasına koyup ıslık çalmasıdır. Mekânı paylaşan diğer figürler ise anonsu, dinlemeye çalışmaktadırlar; çünkü sürü- cünün sesi ana kahramanın ıslığı yüzünden yeterince duyulamamaktadır. Nitekim ana kahrama- nın hemen önünde oturan beyaz gömlekli adamın yüz ifadesi, ana kahramana kızdığını göster- mektedir. Öte yandan sahnedeki ana kahraman dışındakilerin kıyafetleri yerleşik alışkanlıklara uygundur. Hatta iki erkeğin yakalarının kapalı ve ayakta duran adamın ceketinin düğmelerinin ilikli oluşu, ana kahramanın rahat oturuşuyla tam bir tezat oluşturmaktadır.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTgx