Halk Kültürünün Ve Geleneğin Tiyatro Sanatının Araçlarıyla Yeniden Üretimi Ve Geleceğe Taşınması

67 Halk Kültürünün ve Geleneğin Tiyatro Sanatının Araçlarıyla Yeniden Üretimi ve Geleceğe Taşınması Müzik, Oyun ve Eğlence KOÇYİĞİT KÖROĞLU’nda Ahmet Kutsi Tecer, bir halk kahramanı haline gelen Köroğ- lu’nu anlatmaktadır (Görsel-9). Kültürümüze mal olmuş Ferhad ile Şirin Destanı ise tiyatroda, Nazım Hikmet’in kalemiyle, “FERHAD, ŞİRİN, MEHMENE BANU VE DEMİRDAĞ PINARININ SUYU” adıyla çağdaş bir kim- liğe kavuşmuştur (Görsel-10). Yazar, bu klasikleşmiş eserinde, aşkı çeşitli düzlemlerde temalaş- tırmıştır. Oyunda, Ferhad’ın aşkı bireysel olandan çıkıp, toplumsal aşka dönüşmüştür. (Görsel-10/Ferhad, Şirin, Mehmene Banu ve Demirdağ Pınarının Suyu) Funda Özşener’in yazdığı AH TAMARA’da; Van Gölü’ndeki Akdamar Adası’na ait dilden dile anlatılagelen, sözlü kültürümüzün ürünlerinden olan bir aşk efsanesi konu edilmiştir. Murathan Mungan’ın, Mezopotamya Üçlemesi’nden biri olan MAHMUD İLE YEZİDA’da ise, bir ırmağın ayırdığı Müslüman ve Yezidi köylerinden olan Mahmut ile Yezida’nın imkânsız aşkı, Yezidi toplumunun gelenek ve inanışları çevresinde ele alınır. Oyunda, özellikle, Yezidi inanışına ait daire içine alma kodu, dramatik durumu belirlemektedir (Görsel-11). (Görsel-11/Mahmud ile Yediza) (Görsel-12/Mem ile Zin)

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz