Halk Kültürünün Ve Geleneğin Tiyatro Sanatının Araçlarıyla Yeniden Üretimi Ve Geleceğe Taşınması

65 Halk Kültürünün ve Geleneğin Tiyatro Sanatının Araçlarıyla Yeniden Üretimi ve Geleceğe Taşınması Müzik, Oyun ve Eğlence ancak çağdaş seyircinin ihtiyacına yönelik olarak içeriğe dair değişiklikler ve güncellemeler ya- pıldığı görülür. DT Repertuvar havuzundaki Karagöz oyunları genellikle çocuklar için yazılmış ve sunulmuştur. Bu örneklere çocuk tiyatrosu başlığı altında yer verilecektir. Yetişkinlere yönelik olarak Cem Günen’in yazdığı KARAGÖZ İSKELE BABASI’nda Kara- göz gölge oyunu formundan çıkarılıp; hikâye oyuncuların canlandıracağı karakterlerle sahneye taşınmıştır. Bu yönüyle metin deneysel bir nitelik taşımakta; bu geleneksel türün farklı sahnelen- me biçimleri ile daha fazla seyirci ile buluşup buluşamayacağı tartışmasına zemin hazırlamakta- dır. Metinde geleneksel formun bölümleri ile Karagöz oyununun tip, durum, hareket ve söz komiği korunmuştur. 3.1.3. Ortaoyunu ve Meddah Münir Canar’ın yazdığı, oynadığı ve yönettiği oyunlardan GEÇMİŞ ZAMAN OLUR Kİ’de hem Karagöz hem de ortaoyunu aynı metinde buluşur. Oyunda, güncel konular geleneksel olanla harmanlanmıştır (Görsel-6). (Görsel-6/Geçmiş Zaman Olur ki) Yılmaz Gruda’nın yazdığı KAVUKLU HAMDİ’de; Kavuklu Hamdi’nin hayat hikâyesi, türün özelliklerine uygun bir şekilde ve eğlenceli bir üslupla anlatılır. Kavuklu Hamdi ve Pişekâr Küçük İsmail ekseninde anlatılan hikâyedeki oyun kişileri Kavuklu’nun öz yaşam hikâyesindeki gerçek kişiler ile bu hikâye ile iç içe sergilenen ortaoyunu parçalarının oyun kişilerinden oluşur. Cem Günen’in yazdığı KÖR FOTOĞRAFÇI’da; bir tiyatro grubunun Kör Fotoğrafçı adlı ortaoyunu parçasını prova etmeleri sırasında yaşananlar anlatılmaktadır. Oyunda, geleneksel bir tür olan ortaoyununun yaşatılmasının; bu türün günümüzle ilişki kurabilmesini sağlamanın önemi, tema olarak ele alınmıştır. Salman Kapanoğlu’nun yazdığı AKILSIZ BAŞIN CEZASI adlı ortaoyunu; kontrolsüz kre- di kartı kullanımının neden olduğu sonuçları anlatır. Kavuklu ve Pişekar’ın etrafında şekillenen oyunda, geleneksel ve güncel tipler bir arada kullanılmıştır. Necmettin Tetik’in yazdığı MEDDAH-İ İNSAN OLMA HALLERİ; çağdaş bir aşk hikâyesinin meddah tarafından yansılanarak anlatılmasıyla kurulmuştur. Oyunda, geleneksel mahalle yaşan-

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz