Karagöz'ü Nasıl Yaşatırız

461 Karagöz’ü Nasıl Yaşatırız? Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Çalışmaları reç öğrenmenin gerçekleşmesinde bir yetişkinin yönlendirmesinden daha etkili bir süreçtir. Oyun aracılığıyla öğrenme sırasında çocuk yaratıcı bir sürece girer. Oyun yoluyla öğrenmede çocuk sürece kendi bilgi birikimi ile dâhil olur, kalıp bilgiler verilse de bu bilgileri kendi düşünme süreçle- rinden geçirerek anlamlandırır. Yapılandırır, kendi düzeyine göre inşa eder. Karagöz gölge oyunu aracılığıyla bilgiyi inşa etmesi, çocuk için eğlenceli yaratıcı, üretici bir sürece dönüşebilir. Kendi hazırladığı öyküyü –ders konularını içeren- oyunlaştırarak arkadaşlarına sunması, hem kendi açısından hem de diğer grup üyeleri açısından ufuk açıcı, etkili ve işlevsel bir öğrenme olanağı sağlar. Karagöz, müziğiyle, kostümleriyle, mimarisiyle yüksek bir sanat ruhu yaratmakta oldukça etkili bir araçtır. Dolayısıyla Karagöz sadece edebi zevki geliştirmek için ya da gülmece için değil ciddi bir eğitim malzemesi olarak da kullanılabilir. Karagöz sadece Ramazanlarla özdeşleşmeme- li, geleneksel, tarihi, köklü, güvenilir (Özdemir, 2006: 47) ve zengin imajından değerler eğitimde yararlanılan bir araç olarak kullanılmalıdır. Sonuç: Karagöz gölge oyununun yaygınlaşabilmesi için öncelikle Gölge Oyunu perdesinin ve tasvirlerinin kolay ulaşılabilir, kolay kurulabilir düzeneklerden oluşması gerekir. Çocuk malzemelere ne kadar kolay ulaşırsa o kadar kuvvetli bağ kurabilir. Eğer okulun fiziksel koşulları izin veriyorsa okulda bir gölge oyunu” salonunun oluşturul- ması, eğer öyle bir imkân yoksa (ek:1 ve ek:2 de yer alan biçimleriyle) portatif kurulumu olan bir düzenekle kolay kurulabilir, kolay ulaşılabilir hale getirilebilir. Kullanılacak malzemelerin aslına uygun olması örneğin tasvirlerin deriden olması, perde- nin iyi aydınlatılması, sanat ve estetik kaygıların göz ardı edilmeden çocuklara sunulması çocuk- ların kuracağı bağı da kuvvetlendirebilir. Okullarda ders programlarında entegre edilerek sınıf ortamlarında özellikle, henüz somut işlem dönemi içinde oldukları, ilkokul 1-2-.3. sınıf öğrencilerinin ders konularını basit figürlerle yapılandırmaları bizzat kendilerinin oynatmaları, uygulama yapmaları, eğitim ve öğretimin kalıcı ve işlevsel olmasına yardımcı olabilir. Karagöz gibi geleneksel bir sanatımız ilkokuldan itibaren çocukların dünyasında yer aldığı takdirde etkin ve yaygın kullanımıyla, bu unutulmaya yüz tutmuş sanat dalımızın canlanmasında da etkili olabilir. Böyle bir projenin başarılı olabilmesi için, UNİMA, KARAGÖZ derneği gibi bir alanla ilgili sivil toplum kuruluşlarının, Kültür Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlıkları ile ortak projeler hazırlayıp hayata geçirmeleri etkili ve yeterli olacaktır.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz