Konya İlinde ‘‘Yenge Olma’’ Ritüeli

181 Konya İlinde ‘‘Yenge Olma’’ Ritüeli gecesinde de kan üzerinden bir dönüşüm yaşanmaktadır ve bu dönüşümün sağlıklı olabilmesi için, bu gece etrafında belirli ritüeller şekillenmiştir. Kadının doğurganlığını simgeleyen adet kanı ve namusunu temsil eden bekâret kanı da bu denli önemlidir. Bekâret kanı namusu ve ahlaklı yaşamı temsil ederken, aynı zamanda kadını koruyan aile için de kutsal bir olgudur. Kadın için daima yerinin el kapısı olarak düşünülmesi ve bu kapıya giderken namusuyla gitmesi; aile içinde kadını koruyan tüm erkek bireyler veya onları olmadığı durumlarda da anne için en önemli unsurlardan yalnızca bir tanesidir. KAYNAKÇA • ADLER, Alfred Bireysel Psikolojisi, Sosyal Roller ve Kişilik (Hazırlayan: Turhan Yörükân) Kültür Yayınları, Ankara 2000. • ARSOY, Naciye, Türk Masallarında Ataerkillik, Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı Ve Kadın, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars 2011, 104 s. • AYDEMİR, Adem, ‘‘Türkçede Bazı Sıhrî Akrabalık Terimleri Üzerine’’, The Journal of Academic Social Science Studies , C.5, 2012, S.8, s.126-142. • GÜVEN, Filiz, Kars Yöresindeki Kadın Cinselliğinin Halk Bilimsel Çözümlemesi (Yayımlanmış Doktora Tezi), Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne 2015, 162 s. • JUNG, C. Gustav, Analitik Psikoloji, (Çev. Ender Gürol), Payel Yayınları, İstanbul 2006. • JUNG, C. Gustav, Dört Arketip, (Çev. Zehra, A. Yılmazer), Metis Yayınları, İstanbul 2005. • Ö. ÖLÇER, Evrim, ‘‘’’Kan’’’’ Olgusunun Soyun Devamlılığı Bağlamındaki Dönüştürücülüğü’’ Millî Folklor Dergisi, 2005, S.65. s.40-45. • SİNA, Ayşe, ‘‘Eleusis’de Demeter Kültü ve Kadın Ritüelleri’’ A.Ü. DTCF Dergisi, C.44, 2014S.1, s. 37-52 • SOYLU, Rasim, ‘‘Sanatta ve Kültürde Öpme Ritüelinin Göstergebilim Açısından İncelenmesi’’, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , C.16, 2017, S.60, s.269-287.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTgx