Maddi Kültür Öğeleri Olarak Cami, Türbe ve Eski Eserlerin İkinci Abdülhamidin Batılılaşma Anlayışı Çerçevesinde İşlevi

169 Maddi Kültür Öğeleri Olarak Cami, Türbe ve Eski Eserlerin II. Abdülhamid’in Batılılaşma Anlayışı Çerçevesinde İşlevi Maddi Kültür bağlayarak ayakta fotoğraf makinesine bakarken avlusunda fotoğraf için gereken uzun pozlama süresinde sabit durmadığı için belli belirsiz seçilen bir başka kişi gözlemlenmektedir. Bu da bu belirsiz figürün aksine saygılı bir şekilde doğrudan fotoğraf makinesine bakan kişiye bu şekilde poz vermesi gerektiğinin söylendiğini düşündürmektedir. Görsel 5: Yavuz Sultan Selim Camii’nin Avlusu Abdullah Biraderler, 1880-1893 (Library of Congress Online Catalog, [29.11.2017]) Görsel 6: Üsküdar’daki Yeni (Valide) Cami’nin Şadırvanı Abdullah Biraderler, 1880-1893 (Library of Congress Online Catalog, [29.11.2017]) Yukarıdaki fotoğraflarda aktarılmak istenen kontrollü mesajdan ve gösterilmek istenen nötr imgeden ne fazlasını ne eksiğini gösteren insan öğesinden ‘arındırılmış’ bu denetimli ve kurgusal kompozisyonlara iki örnek aşağıdaki fotoğraflardır. Görsel 7: Eyüp Sultan Camii’nin Şadırvanı Abdullah Biraderler, 1880-1893 (Library of Congress Online Catalog, [29.11.2017]) Görsel 8: Nuruosmaniye Camii’nin Abdest Çeşmeleri Abdullah Biraderler, 1880-1893 (Library of Congress Online Catalog, [29.11.2017])

RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy