Malatya Beşkonaklar Etnoğrafya Müzesi ve Akcebe Koleksiyonunda Bulunan Madeni Tepelik Örnekleri

41 MALATYA BEŞKONAKLAR ETNOĞRAFYA MÜZESİ VE AKCEBE KOLEKSİYONUNDA BULUNAN MADENİ TEPELİK ÖRNEKLERİ Dr. Songül ARAL 1 1. GİRİŞ 1.1. Tepeliğin Tanımı ve Kullanım Alanları Anadolu Türk el sanatları Asya’dan İran ile Irak’a göç eden Büyük Selçuklular ve onlara etki eden Türk devletlerinin sanatlarından kaynaklanmış ve Anadolu uygarlıklarından beslenmiş, böylece Anadolu farklı kültürlerin harmanlanmasıyla ortaya çıkan zengin bir kültüre sahip olmuş- tur (Barışta, 1998, s. 1). Türk giyim kuşam kültürünün eşsiz örnekleri arasında başlıklar geçmiş yüzyıllar içinde oluşup bu güne kadar gelmiştir (Tansuğ, 2007,s.31-33). Başlıkların tanzim ediliş- lerinde giyenin zevki ve bölgenin geleneği belirtilir, başlıklar her bölgede ve her devirde başka bir incelik göstermiştir (Yener,1976,s. 138, Şimşek, 1961,s. 2334). Kadın başlıklarında süslemelerin ana öğeleri şunlardır: Fesler (dal fes, sırmalı fes), oyalı krepler, yazma ve yemeniler, üstlük örtü- ler. Bunları süslemek için ise tılsımlar, dizi altınlar, küpeler, yanak dövenler, taçlar, taraklar ve saç bağları gibi baş takıları kullanılmaktadır (Araz,1985,s. 6). Başlıklar, süslenmek ya da giyimi tamamlamak gibi fonksiyonlarının dışında kadının eko- nomik gücünü, toplumsal konumunu aynı zamanda duygularını yansıtmaktadır (Ildıroyuk, 2009,s. 1 Gazi Üniversitesi E.B.B. El Sanatları Eğitimi Ana Bilim Dalı (e-Posta: aralgul@gmail.com )

RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy