Opera Ve Geleneksel Kültürün Buluşması: Karyağdı Hatun Operası

182 Dr. Ayça Nur KİP AKYOL T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı ile ilgili günümüze aktarılan tarihsel metinler çok sınırlıdır. Bu yüzden eserde işlenilen karakterler kısmen hayal ürünüdür. Karyağdı Hatun’un yaşadığı ve türbesinin olduğu bilinmekle birlikte eser- de sahnelenen diğer karakterler ise librettistin hayal dünyasının ürünüdür (Kip Akyol, 2016: 57). Eserin konusu şöyledir; birinci perde Karyağdı Hatun’un türbesine yapılan ziyaretle baş- lamaktadır. Hemen ardından bir köy ortamında türküler ve oyunlar eşliğinde düğün kutlanır. Yaz- gülü ile Canali’ye köy halkınca düğün armağanları verilir. İkinci perde de Yazgülü hamile kalmıştır ve bu müjdeli haberi eşi ile ailesine verir. Sonrasında Yazgülü yaz ortasında kara aş erer. Canali ve köyden adamlar yollara düşerek kar kuyuları ararlar ve ne yazık ki elleri boş dönerler. Üçüncü perdede Yazgülü yaz gecesinde “Kar istiyorum” diyerek dua eder. Bir mucize gerçekleşir ve kar yağmaya başlar. Yazgülü yağan karları toplayıp yer. Canali ve annesi olanları görünce şaşkına döner. Lapa lapa yağan kar ile uzun süre dışarıda kalan Yazgülü sırılsıklam olup, hastalanır. Koro “Bir sonsuz beyazlık” derken, Yazgülü gözlerini sonsuza dek kapar. 1.2. Karyağdı Hatun Operası’nda Anadolu Motifleri Operanın sahnelemedeki dekor, kostüm, aksesuar ve dans ögeleri de göz önüne alın- dığında, geleneksel kültürün birçok ögesinin bu operayla sahneye yansıtıldığı görülmektedir. Örneğin, eserde tasarlanan geleneksel başlık gümüş para ve takılarla süslenmiştir. Tüm koro sanatçıları düğün sahnesinde bu geleneksel başlıklardan takmıştır. Fotoğraf 1: Gümüş para ve takılarla süslenmiş Anadolu kadın başlığı

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz