Reklamcılık Tarihimizde Halk Kültürünün Görünümleri
271 Reklamcılık Tarihimizde Halk Kültürünün Görünümleri Genel Konular rinde egemendir ancak sondaki afişte de görüldüğü üzere “milletin efendisi” köylü dışlanmış de- ğildir. Halk kültürü ile sıcak bir bağ kuran çalışmada saf ve kavruk görünümlü köylü, şehirli kibar beye mesajı en yalın biçimiyle verir; halk bilgesine yaraşır şekilde lafı gediğine koyar: “Üzüm, incir, fındık ye, hem sana yarar hem bana”. Alttaki ilki 1940’ların başından, diğeri sonundan iki Çapamarka reklamında bu kez Türklük, doğurganlık, köylü/kentli aile, beslenme, sağlık gibi vurgular çok kuvvetli yapılır. Tasarruf politikası üzerinde şekillendiği anlaşılan banka reklamlarında ise önceleri daha didaktik bir ton vardır. Köylü vatandaşa geleneksel ekonomi davranışını modernleştirmesi öğüt- lenir. Gömü gibi eski adetlerden vazgeçilmesi, paranın bankaya yatırılması, illa evde saklana- caksa kumbara alınması yeni yaşam tarzı önerileri arasındadır. İlerleyen yıllarda bankalar köylü imgesini yerli üretimin dinamosu olarak reklamların merkezine alır. Afişler artık daha yalındır ve muhatabına kendi atasözüyle seslenmektedir.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy