Reklamcılık Tarihimizde Halk Kültürünün Görünümleri

275 Reklamcılık Tarihimizde Halk Kültürünün Görünümleri Genel Konular 1970’li yılların radyo ve televizyon yayınlarından hafızalara yerleşen kimi sloganların kalıcılığında yine sağlam halk kültürü bağlarının etken olduğu düşünülebilir. Bilmece formundaki Eti reklamı “Bir bilmecem var çocuklar”; “kızım sana bir kısmet var” diye başlayan her genç kızın rüyası Zetina dikiş makinesi; Zeki Müren’in seslenişiyle “gözünüz yolda kulağınız bende olsun sevgili şöför kardeşlerim” diyen Pirelli; her sabah günün tarihini söyleyerek iyi günler dileyen Demirbank; “Yok aslında birbirimizden farkımız ama biz Osmanlı Bankası’yız” sloganıyla teva- zuyu, “Eskimiş çoraplarınızı atın, atamazsanız paspas yapın, Jill geliyor” ile tasarrufu anımsatan reklamlar bu tür örneklerdendir. 4. Neo-Liberal / Post-Modern Dönem 1980’lerden günümüze reklamcılığın iktisadi anlamda neo-liberalizm ve içerik anlamında post-modernizmin etkisi altında şekillendiği geniş bir tarihsel dilim söz konusudur. Kendi içinde evreleri olan oldukça karmaşık bu süreci basitleştirmek pahasına Türkiye’deki reklamcılığa belli başlı yansımaları şöyle özetlenebilir: 1980’lerden sonra özel girişimciliğin, rekabetin ve yabancı yatırımların teşvikiyle, yabancı sermayenin girdiği ilk sektörlerden biri reklam olmuştur. Büyük yabancı ajansların büyük yerli ajanslarla ortaklık kurmaları, satın almalar yapmaları ve Türkiye’de faaliyete geçmeleri dönemin en önemli gelişmelerindendir. Medya ayağında, 1990 yılı itibariyle TRT radyo ve televizyonlarının tekeli sona ermiş, alan özel sektörün kıyasıya rekabetine açılmış, kanal sayısında patlama yaşanmıştır. 2000 sonrasında ise yeni medya olgusu devreye girmiş, in- ternet üzerinden yürüyen bir reklam alt sektörü ortaya çıkmış, reklamcılık sektöründe buna bağlı yeni bir yapılanma olmuştur. Klasik tam hizmet ajanslarından, medyanın farklı kollarına hizmet veren çok ajanslı yapılara, dijital ajanslara ve butik ajanslara doğru genişleyen bir reklamcılık

RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy