Reklamcılık Tarihimizde Halk Kültürünün Görünümleri

265 Reklamcılık Tarihimizde Halk Kültürünün Görünümleri Genel Konular Muhadderat-ı İslamiye (Örtülü Müslüman Kadınlar) için bilhassa kızlar tahsis edilmiştir. Velimelerde (düğünlerde) saçların tezyinatı için anılan idarehane tarafından hanelere kızlar gön- deriliyor. Saç bakımı ve güzelliği çoğu yerde olduğu gibi bizim coğrafyamızda da önem taşır ve köklü bir geleneği bulunur. Saçın kadın için ziynet sayılması yahut İslami açıdan bakıldığında örtülmesi, saklanması gibi hususlar Saç Tezyinat İdarehanesi’nin ilanında dikkate alınmıştır. Batı tarzı bir kuaför salonu, “Paris’in son modasına” vurgu yapmakla birlikte, iş yaptığı çevredeki yerel hassasiyet ve inançları göz önünde tutarak, örtülü Müslüman kadınlara da çağrı yapmaktadır. b. Cicim Suyu (Şehbal, 1910) Yüzünüzün letafetini tezyid edecek ancak (Cicim) suyudur. Osmanlı mamulatıdır. Bir kere istimal etmek letafetinin derecesini gösterir. Fiyatı 5 kuruştur. Hanımefendilere Müjde. Şimdiye kadar Avrupa’dan gelen mevadd-ı gayr-ı malume ile imal edilmiş “Kamilya, gelin suları” gibi cildi bozan Avrupa’nın tuvalet sularından kurtuldunuz: Cicim Suyu namıyla sırf Osmanlı mamulatından olan tuvalet suyunu bir kere istimal edecek olursanız hem letafetinizi tezyid eder, hem de cilde gayet tabi bir yumuşaklık verir. Yüzdeki çilleri mahve- der. Mademki istimal olunuyor Cicim suyunu arayınız... Yerliliğe vurgusu ve yabancı menşeli rakipleri açıkça kötülemesi bakımından Cicim ilanı dikkat çekicidir. Benzer şekilde Osmanlı ürününün Avrupalı muadiline üstünlüğünü vurgulayan çeşitli ilanlara rastlanmaktadır; Cicim bu manada yegâne ilan olmayıp benzerlerini örneklemekte- dir. Ancak ilanın metin söylemindeki milliyetçilik ve yerlilik, kullanılan görselde karşılığını bulmaz; ilan sahibi burada “batılı” bir imajı yeğlemiştir.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy