Reklamcılık Tarihimizde Halk Kültürünün Görünümleri

269 Reklamcılık Tarihimizde Halk Kültürünün Görünümleri Genel Konular İstediğim hediyeyi getir akşama O gelmezse farkım kalmaz benim deliden Belki gönlüm senden bile usanır ama Emin ol ki vazgeçmem Kibar Ali’den Kibar Ali markası belli ki şehirli yahut “modern” tüketiciyi hedeflemiş ama bunu halk kültü- rüne ait formlarla ifade etmekte bir beis görmemiştir. İlk ilanda hedef kitle net bir şekilde resme- dilmiştir. Mizah dergisi Akbaba’da yayınlanmış olan ikinci ilanın ise dergi yazar-çizerlerince ha- zırlandığı tahmin edilebilir. O yıllarda reklam ajansları ve metin yazarlığı müesseseleri yerleşiklik kazanmadığından, muhtemelen Akbaba kadrosunun kültürel imbiğinden geçmiş bir metin karşı- sındayız. Mesaj, koşma formunda metinleştirilirken, marka da sigaranın dumanı haline gelmiştir. h. Şark Eşya Pazarı (Akbaba, 1924) Bahçekapı’da Eski Mayer Mağazası’nda yeniden küşat edildi. Hanımlara mahsus mükem- mel bir terzihane, hazır buluz, manto ve hırkalar. İşlemeli çamaşırlar. Paris’in en son moda ipekli kumaşları. Bilhassa Viyana’da şirketimiz için imal edilen şık, zarif iskarpinler… (Sağ Resim Altı) (Sol Resim Altı) Eşya Pazarında söyleyeyim ne var Beyler de katiyen çekmesi elem Şık hanımlar için terzihane var Erkekler kısmı da bir başka âlem Sonra hazır buluz, manto, çamaşır Bilhassa alınız şu siyah, sarı Bir kere bakınca gözler kamaşır Viyana’dan gelen kunduraları Yine Akbaba’da yayınlanan Şark Eşya Pazarı ilanında kadın erkek karşıtlığı çarpıcı şekil- de vurgulanırken, illüstrasyonun günün batılı sanat akımlarından etkilendiği izlenmektedir. Me- tin ise yerli bir mizah yazarından beklenecek şekilde halk güldürüsüne yaslanmaktadır. Burada ürünlerin yerliliğinden bahis olmadığı gibi Avrupalılık vurgusu yapılmıştır, fakat bunun yerli biçim-

RkJQdWJsaXNoZXIy NzMzNDcy