Sözlü Kültürden Görsel Kültüre Nasreddin Hoca İmgesi- Akşehir Örneği

204 Zeynep Nagihan KAHVECİ T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Fotoğraf 14: AKSEV’in Hediyelik Eşyaları Nasreddin Hoca’nın görsel olarak hediyelik eşyalarda kullanılması, sözlü gelenekte oluş- muş bir kahramanın görsel kültür bağlamında yeniden üretilmesini sağlamıştır. Sözlü mizah unsuru olan Nasreddin Hoca’nın görsel kültür unsuruna dönüştürülmesini içerikler arası bir dönüşüm olarak değerlendirebiliriz. Berger, “imgenin anlamının yanında görülen ya da hemen arkasından gelen şeye göre değiştiğini, imgenin taşıdığı yetkenin de bağlama yayıldığını” (Berger, 2014, s. 29) ifade eder. Nasreddin Hoca imgesi de türbe, gülmece parkı, heykeller, hediyelik eşyalar ve çeşitli tabelaların bulunduğu bağlamda anlam bulmaktadır. İmgeler ait oldukları kentlerin kalkınmasında önemli unsurlar olabilmektedir. Öcal Oğuz’un da ifade ettiği gibi “halk arasında yaygınlık kazanan imgeler, ait oldukları bölgenin veya grubun kültürel simgeleri haline gelerek, kültürel, turistik ve ticari etkileşim ve iletişimin temel belirleyici- leri haline gelirler” (Oğuz, 2013, s. 78). Akşehir’in de Nasreddin Hoca imgesini kullanmasında kültürel-ekonomik, turizm, tanıtım gibi amaçları olduğu görülmektedir.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTgx