Sözlü Kültürden Görsel Kültüre Nasreddin Hoca İmgesi- Akşehir Örneği

193 Sözlü Kültürden Görsel Kültüre Nasreddin Hoca İmgesi: Akşehir Örneği Genel Konular hir’de de kentin temel gösterim alanlarında Nasreddin Hoca’ya dair pek çok heykel ve görsel bu- lunmaktadır. Sözlü mizah geleneğinin anlatı kahramanı olan Nasreddin Hoca’nın Akşehir’in kent kimliğinin tanımlamasında bir imge olarak nasıl görselleştirildiği kentin çeşitli yerlerindeki etkinlik alanları ve heykeller üzerinden örneklendirilebilir. Akşehir’e gelenlerin ilk gördükleri Nasreddin Hoca imgesi, otogarın üzerine yerleştirilmiş olan eşeğine ters binmiş Nasreddin Hoca heykelidir (Fotoğraf 1). Nebi Özdemir’e göre kentlerin ana imgeleri genelde kent içi mekânlarda, etkinliklerde, yayınlarda ve kısacası öteki ya da öteki- lerle karşılaşılan her mekân ve ortamda yer almaktadır (Özdemir, 2012, s. 119). Nasreddin Hoca heykelinin şehre gelenlerin ilk olarak bulundukları yer olan otogara konulması kente kimliğini veren ana imgenin ötekiyle ilk karşılaşılan yerde bulunması olarak yorumlanabilir. Fotoğraf 1: Akşehir Otogarı Otogardan Hoca’nın türbesinin bulunduğu kent merkezine geçildiğinde türbeyi işaret eden tabela (Fotoğraf 2) görülmektedir. Nasreddin Hoca’nın eşeğe ters binerek doğru yöne gitmesi gibi, bu tabelada tersine yazılarak doğru yeri göstermektedir. Tabelanın işaret ettiği yerin Nas- reddin Hoca’nın türbesi olması doğru yerin Hoca’nın yanı olduğunu düşündürebilir. Böyle bir tabelanın kullanılması Hoca’nın mizah anlayışının uygulamalı olarak da gerek yabancı gerek yerli turistlere gösterilmesini sağlayabilir.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTgx