Turizm Fakültelerinde Somut Olmayan Kültürel Miras Eğitimi Üzerine Bir İnceleme
527 Turizm Fakültelerinde Somut Olmayan Kültürel Miras Eğitimi Üzerine Bir İnceleme Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Çalışmaları leşme’nin ruhuna uygunken bir kısmı da aşırı ticarileşme ve mirasın içini boşaltmaya yönelik bir yapılanmadadır. Bu nedenle kimi uygulamalar kültür endüstrisinin yutucu çarkında öğütülerek küreselleşmenin getirdi ği tek tipleşmeden kurtulamaz (2013: 23). Görüldüğü gibi somut olmayan kültürel miras unsurlarının turizm sektöründe kullanılması bir yandan bu miras unsurlarının ko- runmasına ve canlandırılmasına katkı sağlarken diğer yandan plansız ve yanlış uygulamalar bu mirasların tüketilmesine yol açarak yıkıcı olabilmektedir. Bunun yanı sıra doğru ve uygulanabilir tanıtım yöntemleri kullanılır ve tanıtım süreçleri iyi yönetilirse ülkenin turizm potansiyelinin artışı- na da katkı sağlanabilir. Somut olmayan kültürel miras ögelerinin turizm sektörüne nasıl entegre edileceği önemli bir meseledir ve bu noktada sözleşmede de üzerinde durulan somut olmayan kültürel miras eğitimi devreye girmektedir. Sözleşme, örgün ve yaygın eğitim süreçlerine somut olmayan kültürel mirasın tanınması, korunması ve geliştirilmesine dair programların dâhil edilmesini önermektedir. Sözleşmede “ko- ruma” teriminin somut olmayan kültürel mirasın yaşayabilirliğini güvence altına alma anlamına geldiği ifade edilmiştir. Korumadan anlaşılması gereken; kimlik saptaması, belgeleme, araştırma, muhafaza, koruma, geliştirme, güçlendirme ve özellikle okul içi ya da okul dışı eğitim aracılığıyla kuşaktan kuşağa aktarma olduğu kadar, bu kültürel mirasın değişik yanlarının canlandırılmasıdır (Madde 2). Ayrıca Eğitim, Duyarlılığın ve Kapasitenin Güçlendirilmesi başlığı altında alınacak önlemlere şu şekilde yer verilmiştir: somut olmayan kültürel mirasın tanınmasını, buna saygı duyulmasını ve geliştirilmesini özellikle aşağıda belirtilen önlemlerle sağlamak: toplumun genelini ve özellikle gençleri hedefleyen eğitici, duyarlılığı arttırıcı ve bilgilendirici programlar düzenlemek; ilgili topluluklar ve gruplar içinde belirli eğitim ve yetiştirme programları dü- zenlemek; somut olmayan kültürel mirasın korunması için özellikle yönetim ve bilimsel araştırma gibi alanlarda kapasite güçlendirici etkinlikler düzenlemek; bilginin kuşaktan kuşağa geçişini okul dışı olanaklarla sağlamak; kamuoyunu bu mirasa yönelen tehditler ve işbu Sözleşme gereğince yapı- lan etkinlikler konusunda bilgilendirmek; somut olmayan kültürel mirasın anlatımı için gerekli olan doğal alanların ve belleğe ilişkin mekanların korunması için eğitim verilmesini teşvik etmek (Madde 14). Sözleşmenin ilgili maddelerinde de görüldüğü üzere önerilen koruma biçimi yaşatarak, kuşaktan kuşağa aktarım yoluyla korumadır. Bunu sağlamanın yöntemi de toplum ve bireyleri bu konuda gerek okul içi gerekse okul dışı eğitim programlarıyla bilinçlendirmek, bu miras un- surlarının yaşatılması hususunda katılımlarını sağlamak, somut ve somut olmayan kültürel miras alanlarının bütünlükçü bir şekilde korunmasını teşvik etmek şeklinde özetlenebilir. Somut olmayan kültürel miras ve eğitim alanında yapılan çalışmaların başına 2006 yılında
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz