Türk Halk Kültürü Bağlamında Sosyal Medya

47 Türk Halk Kültürü Bağlamında Sosyal Medyanın Etiketleri ve Bunların Olumsuz Kullanımına Dair Bir Deneme Genel Konular kara propaganda yapılmaktadır. 36 Öte yandan Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından üretilmiş ba- şarılı uygulamalardan Çanakkale savaşının simülasyon oyunu olan “Nusrat”ın 37 yorumlar kısmına bakıldığında Türk gençlerinin yerli kültüre ait imgelere sahip çıktığı ve bu oyunlara yöneldiği göz- lemlenmiştir. Buradan iddia edilebilir ki çoğu kullanıcı kendi kültürüne yabancı uygulamaları içerik yoksunluğundan dolayı indirmekte ve kendi kültürel değerlerine bu ortamda sahip çıkmaktadır. Dolayısıyla yerli oyun şirketlerinin kurulması, bu yönde girişimlerin desteklenmesi, yerel içerik- lerin ve kültürün oyun ortamına taşınması; kültürünü tanıtmak ve kültürel yozlaşmayı önlemek isteyen kurumların gelecekteki başlıca hedefi olacaktır. Sonuç Bu çalışma kapsamında çoğu internet kullanıcısı tarafından bilinen ve en çok kullanıcıya sahip sosyal medya organları değerlendirilse de özellikle genç kullanıcılar tarafından kullanılan daha birçok sosyal medya uygulamasında birçok olumsuz içerik ve kullanımın olduğu söylene- bilir. Kullanıcılar artık bu ortamlarda birbirlerini tanımadan güvenerek özel bilgilerini paylaşmak- ta ve zarar görmektedirler. Kültürümüzün çeşme başında gençlerin birbirleriyle bakışma gele- neği, kamerada karşılıklı sohbete! evrilmektedir. Vurgulamak istediğimiz esas nokta, olumsuz içeriklerin kullanıcı odaklı paylaşımı doğrultusunda sözdizimsel örüntüde kodlanan örneklerden hareketle kültürel kodların ve toplumsal yapıdaki olumsuz dönüşümlerin irdelenmesidir. Bu ne- denle çalışma boyunca internet ve sosyal medyanın yasaklanması veya erişiminin engellenmesi değil, sanal kimliklerin ve sanal toplumun sorunları üzerinde çalışılması ve çözümler üretilmesi gerekliliği ön plana çıkarılmaktadır. İnterneti veya sosyal medyaya erişimin kesilmesinin ancak ülkedeki bütün internet bağının koparılmasıyla mümkün olacağını belirtirsek çeşitli ülkeler kendi kültürel savunmasını oluşturmak için birtakım önlemler almaktadırlar. Çavuş (2016: 665) internetteki Batı modernleşmesinin kendi savunduğu değerlerin üstünlüğünü ve kaçınılmazlığını dünyanın geri kalanına benimsettiğini söylemektedir. Buna göre, bugün Batı’da daha iyi yaşayabileceğine inanan, Batı’nın daha zengin, daha özgür, daha demok- ratik olduğunu düşünen binlerce mülteci, Avrupa kapılarından girmek için sıra beklemektedir. Gerçekten de sosyal medyada lüks hayatlara gönderme yapan “etiketler”in kullanıldığı içerikler- de Doğulu zenginlerin görselleri çoğu kez yadırganırken aynı içeriğe sahip Batılı yaşam sunan kullanıcıların hayatı etik olup olmamasına bakılmaksızın fenomen olarak sunulmaktadır. 38 Çavuş (2016: 666- 669) bu noktada güzel bir tespit yapmaktadır: Batılı üreticilerin ürettiği sosyal medya uygulamalarında Batı dışı dünyanın dilini, davranışlarını, yaşam tarzlarını etkileyebilmekte ve kül- türel değişimlere sebep olabilmektedir çünkü bu uygulamalarda, Batı kültürü çerçevesinde sem- boller, kavramlar kullanılmaktadır. Azapağası (2016: 256) interneti kullanan herkesin potansiyel olarak siber suça maruz kalabileceğini ancak bilgi çağının yeni suçlarına ve bu suçların doğasına ilişkin olarak en azından hukuksal ve sosyal bir farkındalığa sahip olunması gerektiğini ve dünya- da yaşanan teknolojik gelişmelerin takip edilmesi gerektiğini de savunmaktadır. Azapağası’nın bu önerisine bir de kültürel farkındalığı eklemek elzemdir. Keza internet ve sosyal medya teknolojik 36  “Oyunlarda İslamofobi ”, http://www.oyunlardaislamofobi.com/, E.T. 11.11.2017 37  ‘Nusrat Oyunu’, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nusratmobiloyun.canakkale&hl=tr , E.T. 22.11.2017 38  Çalışmamızda yer verdiğimiz örtük örneklerin ekran resimleri Ahmet Serdar Arslan Arşivinde bulunmaktadır.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTgx