Türk Halk Kültürü Bağlamında Sosyal Medya

37 Türk Halk Kültürü Bağlamında Sosyal Medyanın Etiketleri ve Bunların Olumsuz Kullanımına Dair Bir Deneme Genel Konular olarak seçtiğimiz “otel” kelimesi Türkçe Sözlükte 11 şu şekilde tanımlanmıştır: “Yolcu ve gezmenlere geceleme olanağı sağlamak, bunun yanında yemek, eğlence gibi türlü hizmetleri sunmak ereğiyle kurulmuş işletme: “Beyoğlu civarında bir otelde yatmıştım.” -S. Faik.” Bu tanım “otel” kelimesinin sözlük anlamını oluşturmaktadır. Öte yandan sosyal medya sitelerinde anlık olarak ve anonim profillerde “otel” kelimesi aratıldığında, bu kelimeye yüklenen kavramsal alanın genişliği; internet kültüründe kavram ve kelimelere yüklenen anlamların değiş- tiğini ortaya koymaktadır. Örnekleri vermeden önce açıklanması gereken husus, sosyal medya sitelerinde yapılan kelime aramalarında çıkan sonuç Web 3.0 temelli olduğundan dolayı kullanıcı deneyimini esas almasıdır. Bir siteye sabit bir profille giren bir kullanıcı, cookies vb. yöntemler- le girdiği site tarafından tanınmaktadır. Dolayısıyla onun daha önceki deneyimleri, izlediği veya baktığı içeriklere uygun yeni içerikler kullanıcıya önerilmekte ve kendi ilgi alanına uygun reklamlar kullanıcının karşısına çıkarılmaktadır. Bizim çalışmamızda her iki türlü arama da gerçekleştirilmiş fakat genel kullanıcının karşısına çıkan içerikler temel alınmıştır. Ayrıca bu içerikler; popülerlik, izlenirlik, yüklenme tarihi ve internete girilen bölgeler ( Örneğin Çankırı için Ankara ve çevresi), en beğenilen içerikler gibi özellikler açısından da en başta sıralanmakta olup buna bağlı olarak anlık değişebilmektedir. Bu durum sosyal medyada içeriğin yönetimini zorlaştıran önemli unsurlardan birisidir. 18.11.2017 tarihinde Youtube’da 12 “otel” kelimesinin aratılması sonucunda ilk beş sırada şu başlıklara sahip içerikler yer almaktaydı: “1. 50TL vs 5000TL otel karşılaştırması 2. Otel Çalışanlarının Yaptığı 10 Şok Edici İtiraf 3. Otel 3 Fragmanı 4. Terk edilmiş otelde bir gece 5. Dünyanın en sıradışı 10 oteli” 21.12.2017 tarihinde Youtube’da “otel” kelimesinin aratılması sonucunda ilk beş sırada ise şu başlıklara sahip içerikler yer almaktaydı: “1. Geceliği 40 TL Otel vs. 115.050 TL Otel 2. 50 TL VS 5000 TL OTEL 3. Otel Çalışanlarının Yaptığı 10 Şok Edici İtiraf 4. SİZİ ŞAŞIRTACAK 6 SIRADIŞI OTEL 5. Otel Çalışanlarının Bilmenizi İstemedikleri 10 SIR” İki arama arasındaki 34 gün içinde içeriklerin sıralaması değişmiş, “Otel 3 Fragmanı” 7. sıraya düşmüş, “Terk edilmiş otelde bir gece” isimli video ise tamamen kaybolmuştur. Dolayısıy- 11  “Türk Dil Kurumu Çevrimiçi Güncel Türkçe Sözlük”, http://www.tdk.gov.tr/ , E.T. 25. 10. 2017. 12  Yapılan aramalarda belirtilen link kullanılmış olup bütün profil ve kullanıcılarda aynı bağlantı sağlan- maktadır: “Youtube”, https://www.youtube.com/results?search_query=otel , E.T. 21. 12. 2017.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTgx