Türkiye Müzik Eğitiminde Geleneksel Çalgılarımızın Yaygınlık Kazanamaması Üzerine Bir İnceleme

171 Türkiye Müzik Eğitiminde Geleneksel Çalgılarımızın Yaygınlık Kazanamaması Üzerine Bir İnceleme Müzik, Oyun ve Eğlence miştir. Darülelhan’da halk müziği anlamında ilk türkü derleme çalışmaları yapılmıştır. Bu okulun talimatname’sinden: Yedinci Fasıl “Muallimin” 40. Madde: Darü̈’l-elhân’da ney, tanbûr, keman, sine kemanı, kemençe, ud, kanun, lavta, santûr, kudum, def, arp, viyolonsel, alto ve piyano denilen mûsikî aletiyle gınâ talîm edilir. Bu mû- sikî aletinin muallimleri mûsikî encumenince intihâb olunur ve kendilerine saat hesabıyla munasip ucreti tâlimiyye verilir. İç Tüzük niteliğinde hazırlanmış Ders Müfredat Programında “Türk Musikisi Tarihi” konusu Şark Musikisi Tarihi üst başlığında işlenmekte, bu belgede “ Türklerin halk musiki tarihine bir nazar ” başlıklı bir kısım da yer almaktaydı. Bu vakte kadar “Türk halk müziği” ya da “Halk müziği” şeklinde adlandırılmayan bu mü- zik türünün resmi olarak “Türklerin halk musikisi…” şeklinde müfredata konduğu görülmekte- dir. Ancak çalgı eğitimi olarak bağlama, kaval, kemane, mey, zurna vb. gibi halk çalgıları Da- rülelhan müfredatına yer almadığı söylenebilir. Darülelhan’ın Türk Müziği bölümü 1926 yılında kapatılmıştır. Cumhuriyet’ten Sonra Açılan Eğitim Kurumlarındaki Durum Cumhuriyet ile birlikte müzik eğitim kurumu denilince ilk akla Musiki Muallim Mektebi gel- mektedir. Musiki Muallim Mektebi Atatürk’ün emriyle 1 Eylül 1924 tarihinde kurulmuş olup bu okulun açılmasındaki amaç yeni kurulan devletin okullarına müzik öğretmeni yetiştirmektir. Bu okul için hazırlanan talimatnamede aşağıdaki maddeler dikkati çekmektedir. Musiki Muallim Mektebi Talimatnamesi 1341 (1925) Madde 1 Mûsikî Muallim Mektebi lise ve orta mektepler ile bilumum muallim mektepleri için mûsikî muallimi yetiştirmek maksadıyla tesis olunmuştur. Madde 2 Mûsikî muallim mektebi idare heyeti; bir müdür, bir müdür muavini, bir dâhiliye müdüründen, talim heyeti lüzumu kadar sabit ve muvakkat muallimlerden ibarettir. Müdürün be- hemehâl garp mûsikîsine layıkıyla vakıf olması ve bu vukufunu yüksek mûsikî mektep ve mües- seselerinden istihsâl eylediği şehadetnameler ile isbât eylemesi şarttır. Madde 8 Mûsikî Muallim Mektebinde tedris edilecek dersler şunlardır: Mûsikî Nazariyatı, Armoni, Kompozisyon, Kontrpuan, Mûsikî Tarihi, Mûsikî Kırâatı, Vo- kal, Türkçe ve Edebiyat, Bedîyat (güzel söz), Umûmî Medeniyet Tarihi, Türk Medeniyeti Tarihi, Türkiye Coğrafyası, Ruhiyyât, Fen Terbiye ve Usûl-ü Tedris, Fransızca, Tabiat Tetkîki, Tatbiki Hikmet ve Kimya, Amelî ve Tatbîki Hesap ve Hendese, Umûmî ve Mesleki Hıfzıssıha, Vataniyat ve Mesleki Ahlâk, Terbiyeî Bedeniyye.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz