Türkiye Müzik Eğitiminde Geleneksel Çalgılarımızın Yaygınlık Kazanamaması Üzerine Bir İnceleme

175 Türkiye Müzik Eğitiminde Geleneksel Çalgılarımızın Yaygınlık Kazanamaması Üzerine Bir İnceleme Müzik, Oyun ve Eğlence Kars Cilavuz Köy Enstitüsü’den bir fotoğraf Eldeki belge, araştırma ve görüntülerden Köy Enstitülerinde mandolin, akordeon ve ke- man çalgılarının yaygın olarak kullanıldığı görülmektedir. Kars Cilavuz Köy Enstitüsünden bir fotoğraf karesi bu duruma iyi bir örnektir. Köy Enstitülerinde de geleneksel çalgıların sistemli bir biçimde öğretilmediği söylenebilir. 27 Ocak 1954 tarihinde çıkarılan 6234 sayılı “ Köy Enstitüleri ile İlk öğretmen Okullarının Birleştirilmesi Hakkında Kanun ”la Köy Enstitüleri kapatılarak Köy Enstitüleri’nin adı İlköğretmen Okulu olarak değiştirilmiştir. İlköğretmen okullarında da müzik eğitimi Köy Enstitülerindeki gibi verilmekteydi. Öğretmen okulları son mezunlarını 1976’da vermiş, sonrasında lise statüsüne dönmüştür. Günümüzde Eğitim Fakülteleri Sınıf Öğretmenliği Lisans Programındaki durum Yükseköğretim Kurulu’nun tüm Sınıf Öğretmenliği programları için uyguladığı ortak prog- ramda III. yarıyılda 3 saatlik “Müzik”, IV. yarıyılda da 3 saatlik “Müzik öğretimi” olmak üzere top- lam 6 saatlik bir ağırlığı vardır. Muzik (1-2-2) Muzigin temel bilesenleri, temel muzik bilgileri; nota bilgisi, muzikte aralık kavramı, muzikte ritm kavramı, sarkı dagarcıgı olusturulması; Turkiye’de ve dunyada muzik tur ve bicimleri; geleneksel muzikten cagdaş muzige geciş, calgı öretimi, toplu calma ve soyleme, egitimde muzigin rolü, yaratıcılıgı gelistirmede muziksel isitme. Müzik Öğretimi(1-2-2) Muzik öretim yontem ve teknikleri, nota öretimi teknikleri, ritm ve melodiden yararlanarak orf calgılarıyla cocuklar icin sarkıların duzenlenmesi, calgının sarkı öretiminde etkili kullanımı, oyun, müzik, dans, drama ve konuşma iliskisi, muzik-estetik ilişkisi ile müziksel beğeninin geliştirilmesi, müzik dersi etkinliklerinin diğer disiplinlerle ilişkilendirilmesi, İlköğretim müzik programı ile ilgili etkinlik uygulamaları.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz