Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Müziğin Önemi

127 Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Müziğin Önemi Müzik, Oyun ve Eğlence yanı sıra, drama, hayal kurma, resim yapma gibi uygulamalarla, öğrenmeye karşı oluşabilecek engeller azaltılmaya çalışılır (Memiş ve Erdem 2013: 309). Bunlarla birlikte telkinle öğretim yön- temi, tek başına bir dil öğretim yöntemi olarak kabul görmez. Az sayıda kişiden oluşan ve yetiş- kin bireyler üzerinde uygulanabilmesi, bu sistemin alanını daraltmaktadır. Oysa müzik herkese yöneliktir ve onun öğretme gücünden herkes etkili şekilde faydalanmalıdır. Ayrıca yabancı dil eğitiminde müziği sadece telkin yönteminin bir aracı olarak düşünmemek gerekir. Müziğin şarkı- lar yoluyla kelime dağarı, dil bilgisi kuralları, doğru telaffuz gibi yetileri geliştirme gücünü de göz ününde bulundurmak önemlidir. Müzikli Eğitim Konusunda Yapılan Çalışmalar ve Görüşler Müzikli eğitim sadece yabancı dil eğitiminde değil, diğer branşlarda da uygulanmaktadır. Yapılan araştırmalarda, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarının sayı ve işlem kavramlarını kazanmalarında, müzikli oyun etkinliklerinin kullanılmasının oldukça verimli olduğu saptanmış (Yılmaz, 2006); anaokulu çocuklarının dil gelişimlerinde müzik eğitiminin ol- dukça etkili olduğu belirlenmiştir (Denk, 2000). Daniel Cassany (1994)’e göre şarkıları dinleme, öğrenme ve söylemenin sınıf içinde paha biçilmez bir önemi vardır. Öğrenci, ritim, hız ve doğru sesletimin nasıl olması gerektiğini müzik- li metinler aracılığı ile çalışmalıdır. Cassany, öğrencilerin bu egzersizler yoluyla, bilgiyi tekrara yönelik diğer pek çok egzersizden çok daha keyif alarak öğrendiklerini de vurgular. Tim Murp- hey ise Music and Song  adlı kitabında şarkıların dil öğretimindeki işlevine detaylı bir şekilde yer vermekte; Piaget (1923), Livingstone (1973) ve Krashen’in (1983) geliştirdiği kuramlara ve şarkı yoluyla dil öğretim yöntemleriyle ilgili ileri sürdükleri kavramlara değinmektedir (Gökşenli 2011: 15; Murphey 1992: 6-7). Şarkıların dil eğitimi üzerindeki etkisini belirlemek için yapılan araştırmalardan bazıları şunlardır: Hurwitz’in okuma anlama üzerine yaptığı bir çalışmada, bir şarkının dizeleri parçalara ayrılarak öğrencilerden bunları anlamlı bir bütün olacak şekilde birleştirmeleri istenmiş ve sonu- cun okuma becerilerini geliştirdiği saptanmıştır. Konuşma becerilerini geliştirme noktasında ise Ronald A. Berk, 2008 yılında gerçekleştirdiği çalışmasında müziğin üretici beceriler üzerindeki etkililiğine değinmiştir. Annemarie Nichols da 2008 yılında yaptığı çalışmasıyla, şarkıların sözel ifade gücünü arttırarak sosyal iletişimde ilerlemeler sağladığını belirtmiştir (Batdı ve Semerci, 2012: 127; Berk 2008: 54-65). Batdı ve Semerci’nin lise 12. sınıfta okuyan öğrenciler üzerine yaptıkları çalışmada, şarkıların yabancı dil öğretiminde, özellikle dil becerilerinin geliştirilmesinde, son derece önemli bir role sahip olduğu ortaya konmuştur. Çalışmada, öğrencilerin kendini ifade etme ve işbirliği içinde çalışma gibi olumlu yönleri ile konuşma becerilerini; ilgi çekici, kapsamlı ve yoğun dinleme sağlamasıyla dinleme becerilerini; üretkenlik, yaratıcılık ve hayal gücünü geliş- tirmesiyle yazma becerilerini; metinlerin kolay öğrenilmesini ve hatırlanmasını sağlayarak okuma becerilerini geliştirdiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Yabancı dil eğitiminde müziğin etkisi konusunda Işıl Güneş Modiri tarafından 2010 yı- lında okul öncesi çocuklarda yabancı dil eğitimine yönelik bir çalışma yapılmıştır. 5 yaş grubu

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz