Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Müziğin Önemi

128 Prof. Dr. Feyzan GÖHER VURAL T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı çocukları ile deney ve kontrol grupları üzerinden yapılan bu çalışma sonunda, anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (Modiri, 2010: 505-510). Ebru Yener Gökşenli tarafından gerçekleştirilen ve İspanyolca eğitiminde müziğin öğre- tim aracı olarak kullanılmasına yönelik yapılan araştırmanın sonuçları, şarkıların ikinci yabancı dil öğreniminde ve dil ediniminde titizlikle ele alınması gerektiğini, melodiler ve ritim aracılığıyla öğrencilerin zihninde dönüp dolaşan bir sese (din in the head) dönüşebildiklerini göstermiştir (Gökşenli, 2011: 40-43). İbrahim Nişancı’nın gerçekleştirdiği “Türkçe Şarkıların Dil Öğretiminde Kullanımı” başlıklı çalışmada ise popüler Türk şarkıları üzerinden, şarkının konusu, içinde yer alan sözlerin anlamı, şarkı sözleri doğrultusunda boşluk doldurma çalışmaları gerçekleştirilmiş ve olumlu sonuçlar alın- mıştır (Nişancı, 2013: 180-189). 2008 yılında gerçekleştirdiğimiz “Müziğin Yabancı Dil Eğitiminde Yeni Kelimelerin Bel- lenmesine Katkısı: İlköğretim Dördüncü Sınıf ve Üniversite Öğrencileriyle Yapılan İki Çalışma” başlıklı araştırmada da dikkat çekici sonuçlar elde edilmiştir. Bu araştırmada özel bir okulda öğ- renim gören ilköğretim dördüncü sınıf öğrencileri iki gruba ayrılmıştır. İngilizce öğretmenlerinin kendilerine öğretmeyi hedeflediği İngilizce fiillerin üç hali, bir gruba sevimli, basit bir ezgi ile diğer gruba ise klasik İngilizce dersi içinde öğretilmiştir. Çocuk şarkılarının sık sık majör tonda yazıldığı görülür. Bu majör tonların daha neşeli hisler bırakması ile ilgilidir. Deney grubuna uyguladığımız ve sözlerinde İngilizce fiillerin hallerinin yer aldığı şarkı da do majör tonunda yazılmıştır. Şarkıda her bir fiilin üç halinin bir ölçüde tamamlanarak akıllarda bütünlük oluşturması amacıyla, 3/4’lük ölçü kalıbı tercih edilmiştir. İlk haftanın sonunda şarkı ile öğrenen öğrencilerin büyük kısmının, İngilizce fiillerin üç halini bildikleri; diğer grubun ise yarısından daha az bir bölümünün başarılı olduğu tespit edilmiştir. Bu araştırmanın ardından 2 ay sonraki sınavda da şarkı ile öğrenen gru- bun daha başarılı olduğu görülmüştür. İngilizce eğitiminde bizzat yaşadığımız bir soruna çözüm olarak yazmış olduğumuz bir şarkı ise gerund ve infinitive fiillere yöneliktir. Bu, akademisyenlerin geçmek zorunda oldukları bir İngilizce sınava yönelik olarak bestelediğimiz bir şarkıdır. Şarkının sözlerinde sadece gerund fiiller yer almış; şarkı sözü olmayan fiiller ise infinitive olarak belirtil- miştir. Kendi üzerimizde son derece büyük faydasını gördüğümüz bu şarkıyı, üniversite öğren- cileri üzerinde uyguladığımız kısım ise, daha önce sözünü ettiğimiz bildirimizin ikinci bölümünü oluşturdu. Aynı sayıda gerund fiil listesi (şarkının 3 tekrarıyla toplam 60 adet gerund fiil) bir gruba şarkı sözleri olarak, diğer gruba ise ezberlenecek liste olarak verilmiş; iki grup arasındaki başarı farkı, deney grubu lehine iki kattan daha fazla olmuştur. Bu çalışmanın sayısal verileri için 1. Mü- zikoloji Günleri Bildirilerine bakılabilir (Vural Göher, 2008). Müzikli Eğitimin Etkileri Çalışmada daha önce değindiğimiz telkin yoluyla öğrenme esnasında seçilmiş müziklerin dinletilmesi, olumlu sonuçlar verebilecek olmakla birlikte, bizim asıl üzerinde durmak istediğimiz konu, yabancı dilde hedeflenen kelime ya da dil bilgisi kurallarının bir melodi yani şarkı eşliğinde öğretilmesidir. Şarkıların dil eğitiminde kullanılmasının pek çok önemli etkisi ve sonucu vardır. Aşağıda bu etkilere değinilmiştir:

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz