Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Müziğin Önemi

131 Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Müziğin Önemi Müzik, Oyun ve Eğlence nuşma, dinleme, kültür edinimi, okuduğunu anlama, uygulama yapma gibi pek çok dil öğrenme basamaklarını işlevsel hale getirebilir. Şarkılar Sınıf Ortamı Olmaksızın Her Yerde Her An Kullanabilen Meteryallerdir Şarkılar sadece sınıf içinde değil, öğrencilerin evde veya bireysel öğrenme yapabildikleri her yerde kullanılabilen materyallerdir. Şarkılar Öğrenilen Yeni Dilin / Türkçenin İçinden Çıktığı Kültürü Aktarır, Yeni Öğrenilen Dili Sevdirir Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde müziğin kullanılması, yeni öğrenilen dilin daha sevimli ve sıcak gelmesini sağlayacak en önemli unsurların başında gelir. Müzikli öğretim, sınıfa gerçek yaşamdan izler girmesine, Türk kültürünün hissedilmesine de yardımcı olabilir. Hele de basit makamlardan geçkiler içeren şarkılar, öğrenilen yeni dili, içinden çıktığı ortamla birlikte hissettirir. Şarkılar ayrıca, öğrenilen dile karşı sevgiyi de perçinlemektedir. Müzikli Eğitime Yönelik Öneriler Çoklu zekâ kuramında müzikal zekâ türü dikkate alındığında, çok iyi planlanmış şarkılarla dolu bir dersin, dilsel becerileri harekete geçirerek olumlu öğrenme sonuçları doğurduğu görülmektedir (Batdı ve Semerci, 2012: 127). Müzikli eğitim gerçekleştirilirken dikkat edilmesi gereken hususlara aşağıda değinilmiştir: Müzik kullanılarak yabancı dil eğitiminde, dikkat edilecek ilk husus, şüphesiz yabancı dil öğrenen kişi ya da grubun yaşı olacaktır. Seçilen melodiler grubun yaşının elverdiği ses sınırına ve beğeni düzeyine göre seçilmelidir. Eğitim verilen grubun yaş düzeyi ve ilgisine bağlı olarak müzik beğenisinin de değişeceği göz önünde bulundurulmalıdır. Nişancı (2013: 176), müzikle dil eğitimi sırasında başarılı dersi sağlayacak materyalin ilk özelliğinin otantik olması; yani, şarkıların dil eğitimi amacıyla değil, o dilin doğal konuşanları için hazırlanmış olması gerektiğini belirtir (Nişancı, 2013: 176). Burada söz edilen o dilde yazılmış ve sevilen parçaların dil öğretiminde aynen kullanılmasıdır. Bu etkili bir yöntem olmakla birlikte, bize göre amaca ve derse yönelik yazılmış şarkılar da yabancı dil eğitiminde son derece etkindir. Müzikal anlamda dikkat edilmesi gereken bir diğer husus ise, melodinin aklıda kalıcılığıdır. Çünkü melodinin kolay akılda kalması, sıkça tekrar edilmesini sağlayacak en önemli faktördür. Sık tekrar da sözlerin, dolayısıyla yabancı dille aktarılması hedeflenen kelimelerin öğrenilmesi- ni sağlayacaktır. Türkçe öğretiminde kullanılacak şarkıların tonal ve makamsal yapısı dikkatlice seçilmelidir. Majör tonlar ya da Rast, Çargah vb. Makamlar, gerek yarattıkları parlak etki, gerekse dizi özellikleri bakımından bilhassa küçük çocuklara uygun düşebilecektir. Bunların yanı sıra Türkçe öğretimi ile birlikte Türk kültürünün de aktarımı şarkılar yoluyla yapılabilir. Şarkıların sözleri ve yazıldıkları makamlar bunu sağlayabilir. Basit makamlarda yazılmış şarkılar, öğrenilen yeni dili, içinden çıktığı ortamla birlikte hissettirir.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM2ODUz