ULU CAMİİ VE DARÜŞŞİFA - Sivas
DİVRİĞİ ULUCAMİİ VE DARÜŞŞİFASI (İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Arşivi)
Kimlik
Adı |
ULU CAMİİ VE DARÜŞŞİFA |
Envanter No |
58.0.1.1.0/1 |
Harita No |
28M-IIIa |
Mah. Köy - Mevkii |
Kale Mahallesi |
Adres |
DİVRİĞİ |
Pafta |
28M IIIa |
Ada |
158 |
Parsel |
2 |
Koruma Durumu
Koruma Derecesi - Anıtsal |
1 |
Koruma Derecesi - Çevresel |
|
Koruma Derecesi - Aykırı |
|
Bugünkü Sahibi |
|
Bakımından Sorumlu Olması Gereken Kuruluş |
Vakıflar Genel Müdürlüğü |
Diğer Özellikler
Yaptıran |
Camii: Süleyman Şah İbn Süleyman Şah |
Yapım Tarihi |
626 (1228–1229) |
Yapan |
Ahlatlı Hürrem Şah |
Kültür Dönemi |
|
Kitabe |
Tarih ve isim verenler: 4 Usta imzaları: 4 |
Vakfiye |
Tarih ve isim verenler: 4 Usta imzaları: 4 |
Genel Tanım |
Camii ile ona bitişik Darüşşifa ve bir türbeden oluşan, dikdörtgen planlı yapı kütlesi, Kale’nin güney-batı kesiminde yapay bir düzlükte inşa edilmiştir. |
Kullanım Durumu
Koruma Durumu |
|
Taşıyıcı Yapı |
|
Üst Yapı |
|
Dış Yapı |
|
Süsleme Elemanları |
|
Rutubet |
|
Ayrıntılı Tanımı
Yapılan Onarımlar |
İkinci Dünya Savaşı başlamadan önce caminin uzun süre onarımı sürmüştür. 1950’den sonra da aralıklı olarak devam etmiştir. Günümüzde de devam etmektedir |
Ayrıntılı Tanımı |
Camii planlı, kıble duvarına dikey uzanan ortadaki geniş, iki yanında daha dar ikişer nef olmak üzere beş neflidir. Nefler beşer bölümlü olup, mihrap önü kubbesi vardır. Çok düşlü ve gösterişli orijinal tonozların yanında içten çok fazla belirtilmeyen, on dilimli tromplu kubbe dıştan kümbet biçiminde, kıvrımlı pramit çatı ile örtülerek tüm yapıya hakim olmuştur. Mihrap kabartmalı olarak çok kuvvetle belirtilmiştir. Mihrabın sağında abanoz ağacından şahane minber bulunmaktadır. Tiflisli Ahmet ustanın şaheseridir.
Caminin aksine şifahane abidesi olmakla beraber, oldukça sakin, sade ve sürükleyici bir mekân etkisi vardır. Kubbeli medreseler grubuna giren şifahane, ortadan dört sütun üzerine üç paralel tonozla örtülü geniş orta mekan ve biri girişte olmak üzere değişik yıldız tonozlarıyla örtülü dört eyvandan oluşmuştur. Ortası bir fenerle açılmış olan orta mekan, yanlara ve köşelere doğru hafif dolgulu beşik tonozlu revanklarla bağlanmıştır. Sekizgen sütunların gövdeleri ise geometrik, zigzaklı motiflerle tamamen işlenmiş, başlıklarla aynı süslemelerle belirsiz halde bırakılmıştır. Güney tarafta tonoz ve ayaklar üzerine bir asma kat çıkmakta bunun pencereleri orta mekanla açılmaktadır. Camiye bitişik olan kuzey yanı tek pencereli orta mekanla açılmaktadır. Camiye bitişik olan kuzey yanı tek katlı olarak tonuzlu iki oda ile kuzeydoğu köşesinde dörtgen planlı ve kubbe ile örtülü türbeden oluşur.
Külliyenin yalnız batı cephesinde, portallerin iki tarafında simetrik olarak gelişi güzel açılmış dört köşe küçük pencereler vardır. Genellikle her biri aynı özellikte portallerin kuzeyindeki Barok, batıdaki tekstil, doğu cephesi Selçuklu, Darüşşifa portalinde Gotik olarak nitelendirilmiştir.
|
Su |
YOK |
Elektrik |
YOK |
Isıtma |
YOK |
Orjinal Kullanım |
Cami |
Bugünkü Kullanımı |
Cami |
Önerilen Kullanım |
|
Tescil Kararı |
10.06.1989-435 |
Yayın Dizini |
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı II, İstanbul, 1973-Necdet Sakaoğlu, Türk Anadolu Mengücek Oğulları, İsta |
Ekler |
|
Revizyon |
|
Görüntülenme Sayısı :
2019
Eklenme Tarihi :
01 Mart 2013 Cuma
Güncellenme Tarihi :
05 Haziran 2014 Perşembe