EĞRİ KÖPRÜ - Sivas
Kimlik
Adı |
EĞRİ KÖPRÜ |
Envanter No |
58.01.01. :25 |
Harita No |
18 NIV |
Mah. Köy - Mevkii |
Kardeşler Mahallesi Eğri Köprü Mevkii |
Adres |
Kardeşler Mahallesi Eğri Köprü Mevkii |
Pafta |
|
Ada |
|
Parsel |
|
Koruma Durumu
Koruma Derecesi - Anıtsal |
|
Koruma Derecesi - Çevresel |
|
Koruma Derecesi - Aykırı |
|
Bugünkü Sahibi |
|
Bakımından Sorumlu Olması Gereken Kuruluş |
Karayolları Genel Müdürlüğü |
Diğer Özellikler
Yaptıran |
|
Yapım Tarihi |
|
Yapan |
|
Kültür Dönemi |
Selçuklu |
Kitabe |
|
Vakfiye |
|
Genel Tanım |
Sivas’ın güneydoğusunda, eski Malatya yolu üzerinde ve şehir merkezine 3 km uzaklıkta Kızılırmak üzerine inşa edilmiştir. Yazılı kaynaklarda Selçuklu dönemine ait olduğu belirtilmiştir. On sekiz gözlü olup gözleri teşkil eden kemerler sivridir. Uzunluğu 179.60 m, eni 4.55 m’ olan köprü halen araç trafiğine kapalı, yaya trafiğine açık ve sağlam durumdadır. |
Kullanım Durumu
Koruma Durumu |
B |
Taşıyıcı Yapı |
B |
Üst Yapı |
B |
Dış Yapı |
A |
Süsleme Elemanları |
B |
Rutubet |
B |
Ayrıntılı Tanımı
Yapılan Onarımlar |
1988, 2006 yıllarında Karayolları Bölge Müdürlüğü tarafından onarılmıştır. |
Ayrıntılı Tanımı |
Sivas’ı Malatya üzerinden Güneydoğu Anadolu’ya ve oradan da Bağdat’a bağlayan eski Bağdat Yolu (İpek Yolu) üzerinde bulunması önemli bir eser olduğunu göstermektedir. Yapım kitabesi bulunmayan köprünün Sivas Müzesinde korunan onarım kitabesine göre 1217 H. (M. 1802) yılında onarıldığı anlaşılmaktadır.
“Köprü doğudan batıya doğru düz şekilde iken ortada güneye doğru eğik olarak kesme taştan inşa edilmiştir. On sekiz gözlü olup gözleri teşkil eden kemerler sivridir. Uzunluğu 179,60 m, eni 4.55 m’dir. Menba yönünden üçgen selyaranlar suyun hız kuvvetini köprüden uzaklaştırmaktadır. Mansab yönünde ayaklara takviye duvarlar örülmemiştir. Tahliye döşemeleri kesme taş olup köprünün her iki yüzüne çok sayıda çörtenler (yağmur olukları) yerleştirilmiştir.
Köprü, Sultan III. Murad zamanında 1585 yılında, Sivas Valisi Halil Rıfat Paşa’nın teşviki ile Kangal Ağası Abdurrahman Paşa tarafından XIX. yüzyılda onarılmıştır.”
Köprünün eğri olması ile ilgili olarak halk arasında söylenen rivayetler yazılı kaynaklarda da yer almıştır. Zamanında bir usta bir şakirt (çırak) varmış. Zamanla, ustasıyla araları açılan çırak ustasının yanından ayrılmış; Sivas’taki bu köprünün yapımını üzerine almış. Köprünün yapımı ilerlerken ustasına haber ulaşmış. Usta merak ederek köprüyü görmeye gelmiş. Gizlice incelemiş ve beğenmiş. Çırağının karşısına geçip:
Usta idik olduk şâkirt
Al bardağı suya seğirt
Hiç nazardan korkmadın mı?
Köprünü eğri çevirt
Dörtlüğünü söylemiş. İşte köprünün eğri olması bu hikâyeye bağlanmaktadır.” (Hikmet Denizli, Sivas Tarihi ve Anıtları, Sivas 1998, s. 156–157.)
Karayolları 16. Bölge Müdürlüğü tarafından 2006 yılında onarılan köprü araç trafiğine kapatılmış olup halen yaya trafiğine açık ve sağlam durumdadır.
|
Su |
YOK |
Elektrik |
YOK |
Isıtma |
YOK |
Orjinal Kullanım |
|
Bugünkü Kullanımı |
|
Önerilen Kullanım |
|
Tescil Kararı |
A- 4053-21.1.1983 |
Yayın Dizini |
Denizli, Hikmet, Sivas Tarihi ve Anıtları, Sivas 1998, s. 156–157. |
Ekler |
|
Revizyon |
|
Görüntülenme Sayısı :
939
Eklenme Tarihi :
04 Mart 2013 Pazartesi
Güncellenme Tarihi :
04 Mart 2013 Pazartesi