­
Son Akşam Yemeği, İsa'nın yaşamının passion dönemi içinde yer alır ve Matta, Markos, Luka, Yuhanna İncillerinde geçer.
 
TGA
 
Olay Matta İncilinde şu şekilde anlatılır:
 
“Mayasız Ekmek Bayramı'nın ilk günü öğrenciler İsa'nın yanına gelerek, “Fısıh yemeğini yemen için nerede hazırlık yapmamızı istersin?” diye sordular.
 
İsa onlara, “Kente varıp o adamın evine gidin” dedi. “Ona şöyle deyin: ‘Öğretmen diyor ki, zamanım yaklaştı. Fısıh Bayramı'nı, öğrencilerimle birlikte senin evinde kutlayacağım.’ Öğrenciler, İsa'nın buyruğunu yerine getirerek Fısıh yemeği için hazırlık yaptılar.
 
Akşam olunca İsa on iki öğrencisiyle yemeğe oturdu. Yemek yerlerken, “Size doğrusunu söyleyeyim, sizden biri bana ihanet edecek” dedi.
 
Bu söz onları kedere boğdu. Teker teker, “Ya Rab, beni demek istemedin ya?” diye sormaya başladılar.
 
O da “Bana ihanet edecek olan” dedi, “Elindeki ekmeği benimle birlikte sahana batırandır. İnsanoğlu, kendisi için yazılmış olduğu gibi gidiyor, ama İnsanoğluna ihanet edenin vay haline! O adam hiç doğmamış olsaydı, kendisi için daha iyi olurdu.”
 
O'na ihanet edecek olan Yahuda, “Rabbî, yoksa beni mi demek istedin?” diye sordu.
 
İsa ona, “Söylediğin gibidir” karşılığını verdi.”
 
İsa burada 12 havarisiyle birlikte yemek esnasında görülmektedir. İsa’nın karşısında ise Yahuda bulunmaktadır. Masanın üzerindeki balığın İsa'yı sembolize edip etmediği tartışmalıdır. Bu aynı zamanda İsa'nın geleneksel yemeğini de simgelediği düşünülmektedir. İsa, bir elini masaya doğru takdis eder bir şekilde uzatmakta olup diğer eliyle beyaz bir rulo tutmaktadır. Saçı ve sakalı kızıl olan İsa’nın halesi sarı renktedir. Halesinin içinde incilerle süslenmiş haç bulunmaktadır. İsa’ya yakın oturan genç figürün Yahya olduğu bilinmektedir. Sahnede ayrıca Matta İncili'nin 26: 23'te geçen: Beni ele verecek olan benim ile elini sahana batırandın sözü esas alınarak resimlenmiştir.
 
Doğu Bizans sanatında havarilerin kominyonu ile birlikte düşünülen Son Akşam Yemeği, geç dönemlerde iki farklı tipte görülmeye başlamıştır. Doğuda genelde bu iki tipten biri olan figürlerin yarım yuvarlak masa etrafında toplandığı şema uygulanır. Karanlık Kilise'de masa dikdörtgen biçimlidir.
 
Kaynaklar
 
Karanlık Kilise ’deki İsa Tasvirli Fresklerin Tarihsel Belge Değeri Kapsamında Korunma Durumunun Değerlendirilmesi, Sena Kanmaz, Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt 16, sayı 29
 
Kapadokya Bölgesi Göreme Vadisinde Bulunan Karanlık Kilise Duvar Resimleri, Nermin Tanburoğlu, Yüksek Lisans Tezi, 2001